Τον γύρο του κόσμου κάνουν σε όλες τις τηλεοπτικές οθόνες τα βίαια επεισόδια ανάμεσα σε διαδηλωτές και αστυνομία στο Παρίσι και σε άλλες περιφερειακές πόλεις της Γαλλίας.
Μπορεί σαν αφορμή να στάθηκε η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα κατά 2,5 σεντς ανά λίτρο για τη βενζίνη και κατά 6,5 σεντς στο πετρέλαιο, όμως αυτή ήταν απλά η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι που συνεχώς γέμιζε.
Σε λήθαργο η πραγματική οικονομία στη Γαλλία επί δεκαετίες – Η ανεργία
Η ανεργία στη Γαλλία μπορεί να ήταν λίγο πάνω από 14% πέρυσι, ωστόσο το ποσοστό ανεργίας στην περιφέρεια και στην επαρχία ξεπερνά το 15%.
Το φυσικό ποσοστό ανεργίας στη χώρα έχει διαμορφωθεί σε μακροχρόνιο επίπεδο στο 14,6%. Αυτό σημαίνει ότι η ανεργία δε μπορεί εύκολα να μειωθεί κάτω από αυτό το ποσοστό χωρίς να υπάρξει σημαντική άνοδος των τιμών. Και το χειρότερο; Ακόμη και με άνοδο των τιμών, δηλαδή πληθωρισμό, δε μπορεί να μειωθεί.
Γι’ αυτό και η καμπύλη Phillips είναι σχεδόν κάθετη, που δείχνει ότι ακόμα κι αν οι επιχειρήσεις στη χώρα αυξήσουν τις τιμές δεν είναι διατεθειμένες να προβούν σε πάρα πολλές προσλήψεις.
Η υψηλή φορολογία και το “αποτέλεσμα εκτόπισης”
Οι λόγοι γι’ αυτό είναι δύο:
Διότι αναγκάζεται να χρηματοδοτεί πολύ υψηλές δημόσιες δαπάνες που φτάνουν το εξωφρενικό 57% του παραγόμενου προϊόντος της.
Οι πολύ υψηλές κρατικές δαπάνες δημιουργούν το φαινόμενο της εκτόπισης του ιδιωτικού τομέα.
Η “έκρηξη” της μερικής απασχόλησης και της… μερικής κατανάλωσης
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την απελευθέρωση της αγοράς εργασίας στη χώρα η οποία δεν κατάφερε να μειώσει την ανεργία, ίσα ίσα την αύξησε.
Του Κωνσταντίνου Βουδούρη
capital.gr