Διεθνείς Σχέσεις

Τι θέλουν στην Αθήνα ο Μοσκοβισί και ο Κοστέλο;

Σε επίπεδο EWG αλλά και επικεφαλής θεσμών ξεκινά η πολιτική διαπραγμάτευση για τα επόμενα “πακέτα” μέτρων και για το χρέος, μετά την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα.

Ενός εφαρμοστικού νόμου ο οποίος πέρα από την καταιγίδα αλλαγών σε φόρους και ασφαλιστικό “χτίζει” και το νέο αυστηρό πλαίσιο δημοσιονομικής επιτροπείας και την κεντρική διαχείριση των διαθεσίμων του δημοσίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τις Βρυξέλλες τον Pierre Moscovici -που θα έχει επαφές κορυφής από αύριο στην Αθήνα – δεν αποκλείεται να συνοδεύει και ο Declan Costello, λόγω του ρόλου του ως επικεφαλής της Κομισιόν για την Ελλάδα.

Παράλληλα, έχει οριστεί σύνοδος των επιτελών των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης (EWG) για την επόμενη Τετάρτη 21 Οκτωβρίου, η οποία έχει ειδική σημασία για την Ελλάδα: 

Θα προετοιμάσει το Eurogroup της 9ης Νοεμβρίου που θεωρείται από πηγές των θεσμών το πλέον καθοριστικό για την πορεία των διαβουλεύσεων, αφού λαμβάνει χώρα λίγο πριν τη λήξη της προθεσμίας της 15ης Νοεμβρίου για την “ομαλή ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών”.

Σημειώνεται ότι οι επικεφαλής των θεσμών αναμένονται στο σύνολό τους την προσεχή εβδομάδα για μία πρώτη επίσκεψη, με την επίσημη αξιολόγηση να προσδιορίζεται στο τέλος του μήνα ή στην αρχή του Νοεμβρίου.

Τα ραντεβού του Moscovici

Ο επίτροπος Moscovici θα έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, συναντήσεις με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και με τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη.

Έρχεται στην Αθήνα στον απόηχο των δηλώσεών του για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους που όπως είπε μπορεί να ξεκινήσει μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος διάσωσης, ήτοι περί τα τέλη Νοεμβρίου.

Το πολυνομοσχέδιο

Ο εφαρμοστικός νόμος κατατέθηκε στη Βουλή με αρκετές “προσθήκες” σε σχέση με το κείμενο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Έχει σύμφωνα με πληροφορίες μία πρώτη έγκριση από τους θεσμούς, οι οποίοι όμως ακόμη επεξεργάζονται κάποια σημεία του.

Σε ειδικό κεφάλαιο προβλέπεται ότι θα μεταφερθεί το “ρευστό” των δημοσίων φορέων σε έναν λογαριασμό από τον οποίο θα μπορεί να γίνεται κοινή διαχείριση, με ειδικές αρμοδιότητες στον ΟΔΔΗΧ. Ενισχύεται ο ρόλος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και του ΥΠΟΙΚ που θα επιβάλλει αυστηρή εποπτεία σε όλους τους φορείς του δημοσίου, ακόμη και σε εισηγμένες ΔΕΚΟ, ενώ περιορίζεται ο ελεγκτικός ρόλος του ΣτΕ.

Υπενθυμίζεται ότι από το 2014 (σ.σ. και κυρίως το πρώτο εξάμηνο του 2015) τα διαθέσιμα των φορέων έγιναν μέσω repos βασική πηγή κάλυψης των αναγκών του δημοσίου, ενώ στο τρίτο μνημόνιο τα “δανεικά” αυτά προβλέπεται μόνο μερικώς να αποπληρωθούν.

Το πολυνομοσχέδιο, που φέρει πλειάδα ανατροπών στο ασφαλιστικό και νέους φόρους αποτελεί μόνο ένα μέρος από τα 48 προαπαιτούμενα του πρώτου πακέτου. Τα υπόλοιπα θα έρθουν με εφαρμοστικές διατάξεις ενώ πρέπει να οριστικοποιηθεί και το 2ο πακέτο με προαπαιτούμενα για να ξεκινήσει η 1η αξιολόγηση.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης κατάργηση από 1/1/2017 του προληπτικού ελέγχου που ασκεί το Ελεγκτικό Συνέδριο στις δαπάνες του Κράτους και από 1/1/2019 στις δαπάνες των λοιπών φορέων “με μετατόπιση της έμφασης στους κατασταλτικούς ελέγχους”.

Καθίστανται επίσης αυστηρότερες οι κυρώσεις για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται αρνητική απόκλιση άνω του 10% στην εκτέλεση των προϋπολογισμών. Ορίζονται μνημόνια συνεργασίας και μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης προϋπολογισμών στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (πλην ΟΤΑ).

Για τις εισηγμένες εταιρείες και άλλες ΔΕΚΟ αλλά και τους φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, ορίζονται επίσης μνημόνια συνεργασίας και διαδικασία παρακολούθησης της εκτέλεσης των προϋπολογισμών που έχουν εγκριθεί, αν αυτό αποφασιστεί και αν διαπιστώνεται αρνητική απόκλιση άνω του 10 μπορεί να μειωθεί και το εγκεκριμένο ποσό ακαθάριστου δανεισμού.

Της Δήμητρας Καδδά
capital.gr 

Πηγή

Popular

To Top