[ccpw id="136103"]

Με την 3η πιο δυνατή τουριστική δεξαμενή της χώρας, τις ΗΠΑ να είναι φέτος αποκλεισμένη, και τη 2η μεγαλύτερη, τη Βρετανία επίσης κλειστή προς το παρόν και με μεγάλο πρόβλημα Covid-19, είναι σαφές ότι στενεύουν τα περιθώρια για τη «διάσωση» μέρους των εσόδων.


Πολλώ δε μάλλον, όταν οι αγορές που ακολουθούν, η 4η Γαλλία, η 5η Ιταλία και η 6η Ισπανία αφενός έχουν μεγάλο θέμα με τον κορονοϊό, αφετέρου θα στηρίξουν φέτος το δικό τους προϊόν, τάση που θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες όπως η Αυστρία αλλά και η Γερμανία.

Η Γερμανία παρουσίασε ανησυχητική εικόνα το Σαββατοκύριακο, ενώ και στα Βαλκάνια καταγράφονται πλέον πολλά νέα κρούσματα, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. 


Στη Γερμανία, ο ρυθμός αναπαραγωγής του κορονοϊού αυξήθηκε στο 2,88 την Κυριακή έναντι 1,79 που ήταν το Σάββατο, ανεβάζοντας τις λοιμώξεις πάνω από το επίπεδο που απαιτείται για τον περιορισμό του ιού μακροπρόθεσμα. Ένας ρυθμός αναπαραγωγής ή ‘R’, του 2,88 σημαίνει ότι στα 100 άτομα που έχουν προσβληθεί από τον ιό, άλλοι 288 θα προσβληθούν. Για να περιοριστεί σταδιακά η νόσος ο δείκτης αυτός πρέπει να είναι κάτω από το ένα.

Με (πολύ) χαμηλές πτήσεις άνοιξε η αεροπορική αγορά της χώρας

Μικρή ζήτηση, λιγοστά δρομολόγια και μισογεμάτα αεροπλάνα (περίπου 50%-55% οι πληρότητες) συνθέτουν την εικόνα των πρώτων ημερών από την επανέναρξη των δρομολογίων, ενώ πλέον όλο το focus για τον τουρισμό θα εστιαστεί στον μήνα Ιούλιο, όταν θα ανοίξει η αεροπορική σύνδεση προς τα νησιά και όλους τους τουριστικούς προορισμούς.

Την πρώτη εβδομάδα της επανέναρξης των διεθνών δρομολογίων, ο μέσος όρος επιβατών ήταν μόλις 11.000 την ημέρα, όταν πέρυσι τέτοιο καιρό ήταν μεταξύ 85 έως 100.000. Όπως δηλώνουν στελέχη της αεροπορικής αγοράς, η επανέναρξη των δρομολογίων και το «ρολάρισμα» των ταξιδιών – ύστερα από τρεις μήνες όπου άλλαξαν τα πάντα παγκοσμίως και ο φόβος έχει μεταγγιστεί στον κόσμο – θα είναι μια δύσκολη, επίπονη και μακρά διαδικασία.

Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι ασφαλέστερα συμπεράσματα για το πως θα πάνε τα πράγματα και σ’ ότι αφορά τον τουρισμό θα έχουμε στα μέσα Ιουλίου, καθώς από την 1η του επόμενου μήνα ξεκινούν οι διεθνείς πτήσεις προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας. 

Εκεί θα φανεί πως θα εξελιχτεί η κατάσταση, αν ο φόβος της μετάδοσης του Covid-19 υποχωρήσει περαιτέρω οπότε η διάθεση για ταξίδια θα ενισχυθεί, υπό την προϋπόθεση να μην υπάρξει κάποια δυσμενής εξέλιξη αναφορικά με την πανδημία.

Θυμίζουμε πως από την 1η Ιουλίου πλην της Aegean Airlines που ήδη έχει ανακοινώσει σημαντική αύξηση των δρομολογίων της, αρκετές ακόμη εταιρείες έχουν γνωστοποιήσει ότι είτε θα αυξήσουν τα ήδη υπάρχοντα δρομολόγια προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είτε θα ξεκινήσουν εκ νέου πτήσεις προς τους κυρίαρχους τουριστικούς προορισμούς όπως Κρήτη, Ρόδος, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κως, Μύκονος, Κεφαλλονιά, Σκιάθος κ.λπ. Παράγοντες του κλάδου θεωρούν εντελώς χαμένο και τον Ιούλιο, οπότε όλο το ενδιαφέρον πέφτει στο δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου, περίοδος που θα κρίνει το κατά πόσο θα «σωθούν» κάποια έσοδα φέτος.

Οι Αμερικανοί, οι Βρετανοί και η Σαντορίνη

Όσοι δουλεύουν με Αμερικανούς και Βρετανούς, όπως πολλές περιοχές της Κρήτης αλλά και δεκάδες άλλες περιοχές της Ελλάδας που δουλεύουν κυρίως με Βρετανούς, θα έχουν τεράστιο πρόβλημα, καθώς οποιαδήποτε απόπειρα αναδιάταξης του «μωσαϊκού» της τουριστικής δεξαμενής, είναι σχεδόν αδύνατη υπό τέτοιες συνθήκες. 


Η κατάσταση δε θα είναι ομοιόμορφη, ενώ περιοχές όπως η Κεφαλλονιά π.χ. και το ευρύτερο Ιόνιο που έχει αρκετό ποσοστό συνταξιούχων, πιθανότατα να έχει λίγο καλύτερη εικόνα από περιοχές με μηδενική επισκεψιμότητα. Σ’ ό,τι αφορά το κορυφαίο brand της χώρας μας και ένα από τα κορυφαία του κόσμου, τη Σαντορίνη, φέτος οι εκτιμήσεις βάζουν το «ταβάνι» στις 500.000. τουρίστες, ένας αρκετά φιλόδοξος στόχος, για ένα νησί όμως που πέρυσι φιλοξένησε 3 εκατ. τουρίστες.

Χερσαίες αφίξεις

Από την προηγούμενη Δευτέρα 15 Ιουνίου άνοιξαν τα σύνορα και για τις χερσαίες αφίξεις, όπου η χώρα μας προσμένει κάποια σημαντική εισροή, δεδομένου ότι ο οδικός τουρισμός φέτος έχει σημαντικό προβάδισμα διότι θεωρείται περισσότερο ασφαλής υγειονομικά.

Σε κάθε περίπτωση όμως, όπως έδειξε πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για τον οδικό τουρισμό, μολονότι αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1/3 των αφίξεων, εντούτοις φέρνει μόλις το 1/10 των εσόδων. Σύμφωνα με τη μελέτη, πέρυσι ήρθαν οδικώς στην Ελλάδα 9,6 εκατ. επισκέπτες, που αντιστοιχούν στο 40,6% του συνόλου των αφίξεων, όμως έκαναν έσοδα μόλις 1,8 δισ. ευρώ, ήτοι μόλις στο 10,1% των συνολικών.

Ο οδικός τουρισμός χαρακτηρίζεται από υψηλή εποχικότητα, χαμηλή κατά κεφαλή δαπάνη, αλλά και ανισορροπία σ’ ό,τι αφορά τις περιοχές όπου κατανέμεται, ενώ η Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη είναι μόλις στα 185 ευρώ έναντι 731 ευρώ που είναι η μέση δαπάνη των υπολοίπων τουριστών. Φυσικά, λόγω γεωγραφικής θέσης αποτελεί ένα σημαντικό στήριγμα για τη Βόρεια Ελλάδα (Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρος).

Οι Γερμανοί κρατούν τα «κλειδιά»

Εν κατακλείδι, τον πλέον καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσει η γερμανική αγορά. Αποτελώντας την κορυφαία – σε εισπράξεις – τουριστική «δεξαμενή» της Ελλάδας αλλά και τη χώρα που από τις πέντε κορυφαίες τουριστικές αγορές έχει πληγεί λιγότερο από την πανδημία, η Γερμανία αποτελεί τον καταλύτη για το αν και κατά πόσο θα «σωθεί» η φετινή τουριστική χρονιά στην Ελλάδα.

Πέρυσι ήρθαν στην Ελλάδα 4,026 εκατομμύρια Γερμανοί τουρίστες, αποτελώντας το 13% των συνολικών αφίξεων, ενώ οι εισπράξεις ήταν 2,959 δισ. ευρώ (17%). Είχαν μέση κατά κεφαλή δαπάνη 735 ευρώ, με μέση δαπάνη διανυκτέρευσης τα 79 ευρώ και μέση διάρκεια παραμονής τις 9,3 ημέρες.

Μολονότι δεν είναι από τους πλέον… σπάταλους τουρίστες, αθροιστικά, οι Γερμανοί αφήνουν τα περισσότερα χρήματα στην Ελλάδα. 


Οι Top-3 προορισμοί των Γερμανών τουριστών στη χώρα μας είναι κατά σειρά Κρήτη, Νότιο Αιγαίο και Κεντρική Μακεδονία. Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, το 2019 το 56% των δαπανών των Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα έγινε στο 3ο τρίμηνο, δηλαδή τους μήνες Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος, κάτι που αφήνει ελπίδες και για φέτος.

Ποια μεγάλα ξενοδοχεία θα ανοίξουν

Θυμίζουμε ότι έως τώρα έχουν ανακοινώσει το άνοιγμα κάποιων εκ των μονάδων τους κορυφαίοι όμιλοι όπως Grecotel, Mitsis Hotels, Μαντωνανάκη (Grand Resort Lagonissi, Elounda Beach Hotel & Villas κ.α.), Costa Navarino, Sani Ikos, Metaxa Hospitality Group, Aldemar, Domotel Hotels & Resort, Aqua Vista Hotels, Aria Hotels, Όμιλος Χατζηλαζάρου, Atlantica κ.α.

Απόστολος Σκουμπούρης
liberal.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/06/blog-post_755.html