[ccpw id="136103"]
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τις σχετικές ανακοινώσεις της κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, με tweet έδωσε το πρώτο στίγμα, καλωσορίζοντας «την τολμηρή πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» για ένα πακέτο 750 δισ. ευρώ, κυρίως με τη μορφή επιχορηγήσεων μέσω κοινής έκδοσης χρέους.

Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε πως «ο πήχυς έχει τοποθετηθεί ψηλά και τώρα εξαρτάται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων».

Λίγο αργότερα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας θα σημείωνε πως οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πληρούν τις τέσσερις βασικές προϋποθέσεις που από την αρχή είχε θέσει η Ελλάδα για το πακέτο.

Δηλαδή

  • α) να είναι μεγάλο και φιλόδοξο, 
  • β) να είναι ευέλικτο, 
  • γ) να βασίζεται περισσότερο σε επιχορηγήσεις και λιγότερο σε δάνεια και 
  • δ) να χρηματοδοτηθεί από κοινό ευρωπαϊκό δανεισμό.

Η Ελλάδα πράγματι είναι από τις χώρες που επωφελούνται περισσότερο από τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς από τις 27 είναι πέμπτη στο ύψος χρηματοδότησης που λαμβάνει.

Το αποτέλεσμα αυτό δεν ήταν κάτι δεδομένο, αλλά υπήρξε έντονη κινητοποίηση του πρωθυπουργού και μιας ομάδας στενών συνεργατών του, τους τελευταίους δύο μήνες, πάνω σε τρεις βασικούς άξονες.

Εν αρχή ην ο πρωθυπουργός. Οπως είχε γράψει από την περασμένη Κυριακή η «Κ», ο κ. Μητσοτάκης στην τελική φάση των διεργασιών εντός της Ε.Ε. είχε απευθείας επικοινωνία με την επικεφαλής της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. 

Η επικοινωνία μάλιστα έγινε δύο φορές. Μία στις αρχές της περασμένης εβδομάδας και μία ακόμα το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε.

Ο πρωθυπουργός δεν μπήκε σε διαδικασία διαπραγματεύσεων, αλλά φρόντισε να περάσει το κεντρικό μήνυμα, πάνω στο οποίο θα χτίζονταν όλες οι υπόλοιπες κινήσεις.

Βασικά σημεία του ελληνικού μηνύματος ήταν πως το πακέτο στήριξης πρέπει να δοθεί και με βάση την αξιοπιστία που έδειξε η Ελλάδα στη διαχείριση της κρίσης, αλλά και το πλήγμα που δέχθηκε ο τουρισμός της.

Βεβαίως στην εξίσωση των Βρυξελλών μπήκε και η πρόβλεψη της ίδιας της Κομισιόν για βαθιά ύφεση της τάξεως του 9,7%.

Επιπλέον κριτήριο που κατά πληροφορίες έλαβαν υπόψη οι Βρυξέλλες ήταν η λελογισμένη διαχείριση των πόρων που αποδεδειγμένα έχει δείξει πως κάνει μετά το ξέσπασμα της πανδημίας η κυβέρνηση, αλλά και το βάρος που σηκώνει η χώρα λόγω μεταναστευτικού.

Σημειώνεται ότι σε δεύτερο επίπεδο, εκτός από τις πρωτοβουλίες του ίδιου του πρωθυπουργού, το τελευταίο δίμηνο είχε, όπως προαναφέρθηκε, αναλάβει στην ίδια κατεύθυνση δράση μία ομάδα στενών συνεργατών του κ. Μητσοτάκη, όπως ο Αλέξης Πατέλης, προϊστάμενος στο οικονομικό γραφείο του πρωθυπουργού, ο Ιωάννης Βράιλας, μόνιμος αντιπρόσωπος της χώρας στην Ε.Ε. και η διευθύντρια του διπλωματικού γραφείου του πρωθυπουργού Ελένη Σουρανή.

Τα δύο «όπλα»

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», από την ελληνική πλευρά μπήκε στην εξίσωση και το μεγάλο πλήγμα που υπέστη η ελληνική ναυτιλία.

Ουσιαστικά δηλαδή η ελληνική επιχειρηματολογία ήταν πως τουρισμός και ναυτιλία, που αποτελούν ένα τεράστιο κομμάτι του ελληνικού ΑΕΠ, ήταν οι μεγάλοι χαμένοι από την κρίση της πανδημίας. Σε όλη τη διάρκεια, αλλά ιδιαίτερα προς τις τελευταίες ημέρες, κομβικό ρόλο έπαιξε και ο Μαργαρίτης Σχοινάς.

Ο Ελληνας αντιπρόεδρος της Κομισιόν διατηρεί μακρά προσωπική σχέση με δύο βασικούς παίκτες του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, τον επίτροπο Χαν και τον επίτροπο Ντομπρόβσκις.

Παράλληλα εκ της θέσεώς του ήταν κοντά στα κέντρα λήψης αποφάσεων και προώθησε την ελληνική οπτική για τα πράγματα, τονίζοντας το υπέρογκο κόστος που υπέστη η ελληνική οικονομία.

Η Ελλάδα ουσιαστικά κεφαλαιοποίησε την αξιοπιστία που έχει αποκτήσει το τελευταίο διάστημα και αυξήθηκε περαιτέρω μετά την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Το αποτέλεσμα είναι να εισρέει ένα «ακόμα ΕΣΠΑ» στα ελληνικά ταμεία, αυξάνοντας την ευθύνη για σωστή αξιοποίησή του.​​​​​​

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/05/32.html