[ccpw id="136103"]
Ασχέτως αν η χώρα μας – ευτυχώς – παραμένει αρκετά «πίσω» σ’ ότι αφορά την εξάπλωση του κορονοϊού, το γεγονός ότι πλήττονται οι χώρες – ναυαρχίδες για τον τουρισμό της Ελλάδας όπως Γερμανία, Μ. Βρετανία, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και ΗΠΑ, καθιστά την τρέχουσα σεζόν εκ των πραγμάτων εξαιρετικά δύσκολη.

Θυμίζουμε ότι πέρυσι που ήταν (μια ακόμη) χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, τα έσοδα ξεπέρασαν τα 18 δισ. ευρώ, ενώ υπήρξαν περίπου 32 εκατ. αφίξεις. Η συντριπτική πλειονότητα τόσο των εσόδων όσο και των αφίξεων ήταν από τις προαναφερθείσες ισχυρές χώρες, που τώρα μαστίζονται από τον κορονοϊό.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία, μόνο από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία πέρυσι η Ελλάδα είχε περίπου επτά εκατ. αφίξεις και ένα αντίστοιχο μέγεθος εσόδων.

Πρόκειται λοιπόν για ασύμμετρη όσο και απολύτως… σπάνια εξέλιξη, δεδομένου ότι ουδέποτε στα νεότερα χρονικά υπήρξε τέτοιο… οριζόντιο «χτύπημα» σε όλες τις χώρες που τροφοδοτούν τουριστικά την Ελλάδα.

Μια κατάσταση που μόνο με συνθήκες πολέμου μπορεί να προσιδιαστεί, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι ολοένα και περισσότεροι αρχηγοί κρατών χρησιμοποιούν αυτόν τον ορισμό για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, έστω κι αν είναι ένας πόλεμος που δεν μοιάζει με κανέναν άλλο στην ιστορία.

Φυσικά, ακόμη χειρότερες είναι οι επιπτώσεις και στα υπόλοιπα μεγάλα διεθνή brands του τουρισμού, που πλήττονται για τους ίδιους ακριβώς λόγους, όπως η Γαλλία, χώρα με πάνω από 80 εκατ. τουρίστες ετησίως (έως πέρυσι), Ιταλία, Ισπανία κ.λπ.

Για πρώτη φορά και μετά από τουλάχιστον μια 20ετία διαρκούς – έως φρενήρους – ανάπτυξης, ο τουριστικός τομέας πλήττεται συνολικά, κάθετα και… οριζόντια το 2020, χωρίς κανείς να μπορεί να προεξοφλήσει πότε θα αλλάξει αυτό και αν θα υπάρξει προοπτική να «σωθεί» – κατά το δυνατόν – τουλάχιστον το 2ο εξάμηνο.

Γιατί μόνο ένας ιός που χτυπάει τον άνθρωπο θα μπορούσε να ακυρώσει τις αεροπορικές, σιδηροδρομικές ή οδικές συνδέσεις μεταξύ των χωρών, κλείνοντας μάλιστα τα σύνορα μετά από δεκαετίες, «απειλώντας» τη συνθήκη Σένγκεν, καθηλώνοντας και σύσσωμη την αεροπορική βιομηχανία.

Σε εγχώριο επίπεδο, αρχικά το πλήγμα ξεκίνησε από τις ακυρώσεις των μεγάλων events και των διεθνών εκθέσεων, επιφέροντας ολοκληρωτική ζημιά στο λεγόμενο συνεδριακό τουρισμό των δύο αστικών κέντρων Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κατόπιν χτυπήθηκε ο… εσωτερικός τουρισμός με την ακύρωση των εορταστικών εκδηλώσεων και των εκδρομών των σχολείων, ενώ πλέον υπάρχει γενικευμένο… stop παντού.

Η κρουαζιέρα «ακυρώθηκε» τουλάχιστον για όλο το πρώτο εξάμηνο, ενώ υπάρχει απαγόρευση του κατάπλου όλων των επαγγελματικών πλοίων θαλάσσιας αναψυχής συμπεριλαμβανομένων στα ελληνικά λιμάνια, απαγόρευση λειτουργίας εποχικών καταλυμάτων, αλλά και το λουκέτο σε εστίαση, διασκέδαση κ.λπ.

Γ. Ρέτσος: Τα μέτρα της κυβέρνησης δίνουν μια πρώτη σημαντική ελπίδα

Χθες η κυβέρνηση ανακοίνωσε μια σειρά μέτρων για τις επιχειρήσεις που πλήττονται αλλά και τους εργαζόμενους. Ένα συνδυαστικό πακέτο με δέκα άξονες, για τη στήριξη της οικονομίας, των επιχειρήσεων, των επαγγελματιών, των εργαζομένων, αναστολές φόρων και εισφορών επιχειρήσεων κ.α.

Σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Γιάννης Ρέτσος, εκπροσωπώντας όλο τον τουριστικό κλάδο της χώρας, τόνισε πως «τα μέτρα που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση, κρίνονται θετικά, δίνοντας μια πρώτη σημαντική ελπίδα».

Ο κ. Ρέτσος, εκφράζοντας τη σοβαρότητα της κατάστασης μίλησε για πρωτοφανή ασύμμετρο πόλεμο, σημειώνοντας ότι ο τουρισμός κλυδωνίζεται στα θεμέλιά του, δίνοντας μάχη επιβίωσης, όμως θα πρέπει να παλέψει για την άμεση επανεκκίνηση ώστε να ξαναγίνει ο βασικός μοχλός ανάπτυξης του νέου κύκλου» όταν αυτός έρθει.

Αναλυτικά, ο κ. Ρέτσος σημειώνει:

«Η Ελλάδα, αλλά και ολόκληρη η Ευρώπη αυτή τη στιγμή, βιώνει τα αποτελέσματα ενός μεγάλου, πρωτοφανούς ασύμμετρου πολέμου.

Ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της ιστορικής συγκυρίας. Κλυδωνίζεται στα θεμέλιά του, οφείλει όμως να δίνει όχι μόνο τη μάχη της επιβίωσης, αλλά να προετοιμάζεται από τώρα για την επόμενη ημέρα και την άμεση επανεκκίνηση.

Οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, για τη γρήγορη ανασυγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας.

Με αυτή τη στρατηγική επιλογή, τα μέτρα που ανακοίνωσε σήμερα η Κυβέρνηση, κρίνονται θετικά, δίνοντας μια πρώτη σημαντική ελπίδα.

Τώρα, με μεθοδικότητα και ψυχραιμία, χρειάζεται εξειδίκευση και σίγουρα και επιπλέον μέτρα, σε επόμενο στάδιο ανάλογα και με την εξέλιξη της κατάστασης.

Το σχέδιο, γράφεται μέρα με τη μέρα.

Με ατομική ευθύνη και συμμόρφωση, με συλλογική συνείδηση και αλληλεγγύη, όλοι μαζί, επιχειρηματίες και εργαζόμενοι, θα τα καταφέρουμε. Να γίνουμε και πάλι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης του νέου κύκλου που ευελπιστούμε ότι σύντομα θα ξεκινήσει.»

Στα 522 εκατ. ευρώ η ζημιά από ακυρώσεις στα ξενοδοχεία έως τώρα

Μεγάλο είναι και το χτύπημα στην ελληνική ξενοδοχεία, καθώς σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, η έως τώρα ζημιά από τις ακυρώσεις ανέρχεται στα 522 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, η έρευνα αποτυπώνει την πτώση στον ρυθμό μελλοντικών κρατήσεων, κατά 72% στο 92% των ξενοδοχείων δωδεκάμηνης λειτουργίας και κατά 58% στο 83% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας σε σχέση με το 2019. Θα πρέπει ωστόσο να συνυπολογιστεί πως κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της έρευνας, μόνο το 1/4 των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας είχε δεχτεί πίεση για μείωση τιμών από Τour Operators και μόνο το 12% εξ αυτών για μείωση αριθμού δωματίων, γεγονός που προεξοφλεί την περαιτέρω επιδείνωση των ρυθμών πτώσης των κρατήσεων και άρα του τζίρου των επιχειρήσεων.

Υπό το πρίσμα αυτό και με βάσει τα σημερινά δεδομένα, το 91% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας εκτιμά πως θα έχει ποσοστιαία απώλεια τζίρου το 2020 κατά 51%, ενώ το 83% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας υπολογίζει ποσοστιαία απώλεια τζίρου κατά 36% για το σύνολο του έτους.

Από την έρευνα προκύπτει επίσης η εκτίμηση, πως λόγω του κορονοϊού κινδυνεύουν άμεσα 38.234 θέσεις εργασίας που αντιστοιχούν στο 20,5% της συνολικής απασχόλησης στα ξενοδοχεία, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα που να απαντάνε στην καθολική μείωση της ζήτησης.

Απόστολος Σκουμπούρης
liberal.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/03/success-story.html