Οικονομία

ΕΛΒΟ – ΔΕΠΑ – Ελ.Βενιζέλος – Λιμάνια – «Μασάζ» για να μη χαθεί το momentum στις αποκρατικοποιήσεις

Συντονισμένη προσπάθεια ώστε να μην χαθεί το «τέμπο» στο εγχείρημα των αποκρατικοποιήσεων, εξ αιτίας της «κρίσης» του κορονοϊού στην οικονομία, καταβάλουν το υπουργείο οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ. 


Στόχος να μην βρεθούν εκτός τροχιάς τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί –με το 2020 να θεωρείται η τελική ευθεία του συνολικού εγχειρήματος- αλλά και να διαφυλαχθούν πλήρως οι εισπρακτικοί στόχοι που έχουν τεθεί για τα εθνικά assets. 


Μια νέα «άσκηση ετοιμότητας» για την προσπάθεια αυτή, είναι και η οριστικοποίηση της προθεσμίας υποβολής προτάσεων για την ΕΛΒΟ που τέθηκε επίσημα για τις 2 Απριλίου.

Η ΕΛΒΟ, παραμένει ένα από τα «δύσκολα στοιχήματα» των αποκρατικοποιήσεων αλλά το υπουργείο Οικονομικών διατηρεί την αισιοδοξία τους για την έκβαση του διαγωνισμού, ανακοινώνοντας μάλιστα ότι «συνεχίζει να εργάζεται με μεθοδικότητα .χοπροσήλωση για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, τα οποία επί μακρόν είχαν εγκαταλειφθεί».

Πράγματι, για την περίπτωση της ΕΛΒΟ, η βιομηχανία, μετά το πρόγραμμα συναρμολόγηση των αρμάτων μάχης Leopard 2 HEL κυριολεκτικά αφέθηκε στην τύχη της από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ιδιαίτερα καθώς δεν υπήρξαν νέες παραγγελίες πολεμικού υλικού.

Όμως το know-how που απέκτησε η εταιρεία στην παραγωγή των Leopard-2 διαμορφώνει μια σημαντική παρακαταθήκη. Για το λόγο αυτό άλλωστε και ένας από τους κατ’ αρχήν ενδιαφερόμενους για την αγορά της είναι η κατασκευάστρια των αρμάτων μάχης αυτών, η γερμανική Krauss-Maffei-Wegmann. 


Αντίστοιχο ενδιαφέρον έχουν εκφράσει και εταιρείες από χώρες με «παράδοση» στην παραγωγή και κατασκευή οπλικών συστημάτων όπως η ισραηλινή Plasan και η νοτιοαφρκάνικη Paramount, η οποία μετείχε .ν προηγούμενο διαγωνισμό. 


Για την ELBO που εκτός από το know-how στα άρματα και τα τεθωρακισμένα, διαθέτει επίσης τεχνογνωσία στην κατασκευή οχημάτων για συγκοινωνίες και δημόσια χρήση, ενώ προικίζεται και με σημαντικά ακίνητα, το «φινις» του Απριλίου θα είναι καθοριστικής σημασίας.

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, οι μνηστήρες που θα εμφανιστούν στο deadline της 2ας Απριλίου θα υποβάλουν οικονομική προσφορά και αναλυτικό business plan.

Ένα σημαντικό test, πριν το ορόσημο για την ΕΛΒΟ, θα είναι η υποβολή αρχικού ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, η προθεσμία της οποίας έχει προσδιοριστεί για τις 23 Μαρτίου.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας θεωρείται το «φιλέτο» στη μάχη του φυσικού αερίου στη χώρα και για τον λόγο αυτό όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο ότι ο διαγωνισμός δεν θα έχει την παραμικρή επίπτωση. 


Σε σταθερή τροχιά, όμως κινείται και ο διαγωνισμός για την ΔΕΠΑ Υποδομών, που προηγείται χρονιά και για τον οποίο έχουν ήδη υποβληθεί οι προτάσεις αρχικού ενδιαφέροντος από έξι funds και τρεις ισχυρές ενεργειακές ευρωπαϊκές εταιρείες. 


Πλέον, η εικόνα θα ξεκαθαρίσει στη δεύτερη και πιο καθοριστική φάση των δεσμευτικών προσφορών, οι οποίες θα υποβληθούν μετά τον έλεγχο των πιστοποιητικών των ομίλων που έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Την ίδια στιγμή, και παρά τα πλήγματα που έχει επιφέρει στις αερομεταφορές ο τουρισμός, ο διαγωνισμός για την πώληση ποσοστού 30% του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» κινείται κανονικά, με «όπλο» το πέρασμα στη διαδικασία των δεσμευτικών προσφορών των 9 από τους 10 αρχικά ενδιαφερόμενους (περιλαμβανομένων μεγάλων ονομάτων των αεροπορικών υποδομών και σημαντικών funds). 


Με δεδομένες τις αναταράξεις στο διεθνές περιβάλλον, η υποβολή των τελικών προσφορών, δεν αποκλείεται να μετατοπισθεί λίγο (από τον Μάιο για τον οποίο είχε αρχικά προσδιοριστεί) προς το καλοκαίρι, και σε περίοδο την οποία υπολογίζεται ότι οι επιπτώσεις στην επιδημία θα έχουν υποχωρήσει σημαντικά, ώστε να μην επηρεαστεί και το τίμημα.

Στο μεταξύ διάστημα, το βάρος των κυβερνητικών προσπαθειών «πέφτει» στο Ελληνικό, ώστε όλα τα προαπαιτουμένα για την υπογραφή των τελικών συμβάσεων (ρυθμίσεις για το μητροπολιτικό πάρκο και για την οριοθέτηση ζωνών ανάπτυξης και πολεοδόμησης, συμφωνία για τη διαίρεση του Eλληνικού, μετεγκατάσταση των υπόλοιπων δημόσιων και ιδιωτικών χρηστών και νομιμοποίηση και κατεδάφιση των κτιρίων) να είναι έτοιμα, μόλις τελειώσει η εκκρεμότητα με το καζίνο. 


Υπενθυμίζεται ότι το τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου υπολογίζεται πως θα εκδοθεί και η απόφαση της Αρχής Προδικαστικών Προσφυγών για την ένσταση που κατατέθηκε μετά την ανάδειξη της Mohegan Gaming σε μοναδικό υποψήφιο για την ανάπτυξη του καζίνο στην έκταση του Ελληνικού.

Στο μέτωπο των λιμένων το χαρτοφυλάκιο του δημοσίου περιλαμβάνει 10 λιμάνια με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας. Αντίστοιχα, το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιριών οι οποίες έχουν την διαχείριση των λιμένων αυτών μέχρι το 2042. 


Το εν λόγω project του ΤΑΙΠΕΔ, αφορά την αξιοποίηση έως και 4 λιμένων με τη μορφή πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, και την αξιοποίηση των υπολοίπων, με άλλους τρόπους. 


Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προσλάβει συμβούλους για την αξιοποίηση λιμανιών μέσω παραχωρήσεων. Οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται να προχωρήσουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο, ιδιαίτερα, καθώς υπάρχει καταγεγραμμένο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Γιώργος Δασκαλόπουλος
liberal.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/03/momentum.html

Popular

To Top