[ccpw id="136103"]

Επί σειρά ετών πολίτες βρίσκονταν μετέωροι αφενός γιατί περίμεναν να ολοκληρωθεί η κύρωση ώστε να αξιοποιήσουν τα ακίνητά τους και αφετέρου διότι καλούνταν να επιχειρηματολογήσουν για εκτάσεις οι οποίες τους είχαν παραχωρηθεί προ δεκαετιών από το κράτος και ξαφνικά έπρεπε να τις «διεκδικήσουν» εκ νέου.

Η νέα ρύθμιση του ΥΠΕΝ προβλέπει την εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής των δασικών χαρτών περιοχών για τις οποίες πριν από το 1975 είχαν εκδοθεί πράξεις της διοίκησης, με τις οποίες άλλαξε νομίμως ο χαρακτήρας τους από δασικός σε αγροτικός. 


Πρόκειται για διανομές (εποικιστικά), αναδασμούς, απαλλοτριώσεις με σκοπό την αγροτική αποκατάσταση αλλά και άδειες του υπουργείου Γεωργίας ή του νομάρχη για μεταβίβαση κλήρου.

«Ολες οι παραπάνω αφορούν αγροτικές εκτάσεις που είχαν δηλωθεί από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ως αγροτικές στην Ε.Ε. και λάμβαναν επιδοτήσεις.

Αποτυπώθηκαν ως δασικές εκτάσεις γιατί παρέλειψαν να λάβουν υπόψη τις παραπάνω πράξεις της διοίκησης και θα έπρεπε να αποτυπωθούν ως αγροτικές εκτάσεις» σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης κατά την παρουσίαση του σχεδίου νόμου.

Το αλαλούμ ξεκίνησε όταν καλούνταν εκατοντάδες ιδιοκτήτες να «υπερασπιστούν» τις ιδιοκτησίες τους, με αποτέλεσμα οι αντιρρήσεις να είναι δυσανάλογες των επιτροπών και το σύστημα να… κολλάει.

Ενδεικτικά, περισσότερες από 170 χιλ. ενστάσεις βρίσκονται στα συρτάρια όλο αυτό το διάστημα, ενώ έχουν εξεταστεί περί τις 10 χιλ. αιτήσεις, με τους πολίτες να περιμένουν από τις ΕΠΕΑ θετική ή αρνητική γνωμοδότηση ώστε να προχωρήσουν σε περαιτέρω ενέργειες.

Μάλιστα, ακόμα και στις λίγες περιπτώσεις που οι Επιτροπές ήταν συνεπείς, οι ιδιοκτήτες παρέμεναν με δεμένα χέρια, καθώς η νομοθεσία προέβλεπε να ολοκληρωθεί η διαδικασία ελέγχου για όλο τον νόμο και έπειτα ο ιδιώτης να προχωρήσει σε πράξεις όπως πώληση ή μεταβίβαση του ακινήτου του.

Για τους λόγους αυτούς, η κύρωση των δασικών χαρτών θα γίνεται σε πιο τακτά χρονικά διαστήματα, μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης αντιρρήσεων που έχουν ομαδοποιηθεί ανά Δήμο (και όχι ανά Περιφερειακή Ενότητα, όπως γίνεται σήμερα), ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να αξιοποιούν την περιουσία τους όταν δικαιώνονται στην εξέταση των αντιρρήσεων, χωρίς να περιμένουν να «κλείσει» το θέμα σε ολόκληρο τον νομό, όπως γίνεται σήμερα.

Παράλληλα, αναμένεται ο διπλασιασμός των επιτροπών αλλά και οικονομικά κίνητρα ώστε μέχρι το τέλος του έτους όσες υποθέσεις βρίσκονται στο συρτάρι να πάνε στο… αρχείο.

Ειδικότερα, αλλάζει για τις ΕΠΕΑ η σύνδεση της αμοιβής τους με το παραγόμενο έργο, θα υπάρξει αλλαγή της σύνθεσής τους, ενώ θα γίνονται συχνότερες υποχρεωτικές συνεδριάσεις ανά μήνα, με το ΥΠΕΝ να έχει προβλέψει και αναπληρωματικά μέλη.

Οικιστικές πυκνώσεις

Ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος του υπουργείου Περιβάλλοντος φαίνεται πως είναι τα δασικά αυθαίρετα, γνωστά και ως «οικιστικές πυκνώσεις» καθώς αποτελούν μια πραγματικότητα για τη χώρα και ένα κόκκινο πανί για το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Το σχέδιο που παρουσίασε το ΥΠΕΝ προβλέπει την προσωρινή αναστολή κατεδάφισης, με πληρωμή παραβόλου και εκ νέου εξέταση για το αν τελικά θα διατηρηθούν για 30 χρόνια.

Ειδικότερα, πρόκειται να γίνει ανάρτηση των περιοχών που είχαν αρχικά εξαιρεθεί από τους δασικούς χάρτες και σε δεύτερο χρόνο θα εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα καθορίζει τα κριτήρια βάσει των οποίων κατοικίες εντός δασικών εκτάσεων, με τήρηση των συνταγματικών επιταγών και τη διαφύλαξη του δασικού ισοζυγίου, μπορούν υπό όρους να «τακτοποιούνται».

Συγκεκριμένα, παρέχεται η δυνατότητα τακτοποίησης για χρονικό διάστημα 30 ετών των κατοικιών που έχουν χτιστεί εντός δασών και δασικών εκτάσεων, εφόσον δεν είναι μεμονωμένες, αλλά βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων, δεν έχουν οικοδομηθεί μετά τον Ιούνιο 2011 και δεν βρίσκονται σε άλλες «ευαίσθητες» περιοχές (όπως ρέματα, Natura κ.λπ.).

Στο διά ταύτα, αφού αναρτηθούν χάρτες και για τις περιοχές που ήταν χαρακτηρισμένες ως οικιστικές πυκνώσεις, ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να υποβάλει αντίρρηση προκειμένου να διασφαλίσει την περιουσία του αλλά και να κάνει υπαγωγή του δασικού αυθαιρέτου του, με την καταβολή ωστόσο του σχετικού παραβόλου.

Η διαδικασία μάλιστα θα τρέξει, αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου, με τους ιδιοκτήτες να έχουν περίπου 6 μήνες περιθώριο ώστε να προβούν σε ενέργειες. Ταυτόχρονα και μέχρι την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, ανά Περιφέρεια θα γίνεται κατάρτιση οικονομοτεχνικών μελετών, που προσδιορίζουν τις αστικές πυκνώσεις και τεκμηριώνουν την ανάγκη για την προσωρινή διατήρηση των κατοικιών εντός αυτών.

Ετσι, θα συλλεχθούν όλες αυτές οι μελέτες, θα καθοριστεί το Π.Δ. και θα φτάσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο θα αποφασίσει αν, πόσα και ποια δασικά αυθαίρετα θα διατηρηθούν.

Στην περίπτωση που το ΣτΕ αποφανθεί θετικά, οι ιδιοκτήτες αναμένεται να βάλουν το χέρι στην τσέπη, καθώς η διατήρηση θα θυμίζει τον νόμο 4495/17 όπου για να κρατήσεις το ακίνητο, χωρίς ωστόσο να μπορείς να το μεταβιβάσεις ή να το πουλήσεις, θα πρέπει να καταβάλεις πρόστιμο.

ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
eleftherostypos.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/03/blog-post_46.html