[ccpw id="136103"]

Η συνεχιζόμενη άνοδος του τουρισμού την τελευταία επταετία, η εκρηκτική αύξηση των τουριστών από το εξωτερικό –πέρσι υπολογίζεται πως ήρθαν στην Ελλάδα περίπου 31 εκατομμύρια επισκέπτες–, που έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για νέες κλίνες υψηλής κατηγορίας, αλλά και η σημαντική τόνωση των εσόδων, έφεραν πολλές και σημαντικές επενδύσεις στον χώρο των ξενοδοχείων.

Από τα στοιχεία που συγκεντρώνει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, μόνο τον τελευταίο χρόνο προστέθηκαν στο δυναμικό της αγοράς 98 νέες μονάδες, ενώ υψηλές ήταν οι επενδύσεις και για ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμό υφιστάμενων.

Ειδικότερα, το 2019 μετρήθηκαν συνολικά 9.971 καταλύματα και 433.000 δωμάτια, όταν το 2018 καταγράφηκαν 9.873 ξενοδοχειακές μονάδες με 426.000 δωμάτια. Χαρακτηριστικό, επίσης, της έντονης κινητικότητας που παρατηρείται στον ξενοδοχειακό χώρο είναι πως το 2017 προστέθηκαν 7.000 δωμάτια σε σχέση με το 2016 και πέρυσι άλλα 11.900 δωμάτια.

Το μεγαλύτερο μερίδιο της “πίτας” στον αριθμό των καταλυμάτων κατέχει το Νότιο Αιγαίο και ακολουθεί η Κρήτη. Το 7% των μονάδων βρίσκεται, τέλος, στην περιοχή της Αττικής.

Πέρα από τα νούμερα, όμως, τα στοιχεία αποδεικνύουν την ποιοτική αναβάθμιση της αγοράς. Όπως φάνηκε από την ετήσια έρευνα για την ξενοδοχειακή αγορά, με τίτλο:

“Εξελίξεις στα βασικά μεγέθη της ελληνικής ξενοδοχίας 2019”, που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του ΞΕΕ, το 2019 το ποσοστό των μονάδων πέντε αστέρων ανήλθε στο 21% του συνολικού δυναμικού, φτάνοντας σε απόλυτο αριθμό τις 610.

Αντίστοιχα, τα ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων ήταν 1.664.

Ταυτόχρονα, και αυτό κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό, όπως σημειώνουν φορείς του χώρου, έχει μειωθεί το ποσοστό των ξενοδοχείων που ανήκουν στις δύο χαμηλότερες κατηγορίες: από 44,6% το 2000 σε 28,3% το 2019.

Σημειώνεται, ακόμα, πως από το 2000 καταγράφεται σταθερή αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού.

Το 2000 τα ξενοδοχεία 5 αστέρων αποτελούσαν μόλις το 6% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού. Το 2018 το ποσοστό τους είχε υπερτριπλασιαστεί και αντιπροσώπευε το 19,5% του συνόλου.

Ολικό λίφτινγκ

Εκτός όμως από τις νέες μονάδες, οι ξενοδόχοι προχωρούν σε σημαντικές επενδύσεις. Την τελευταία διετία τα ελληνικά ξενοδοχεία δαπάνησαν μόνο για ανακαινίσεις 2,9 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μια σταθερή επένδυση 1 δισ. ευρώ ανά έτος από τον κλάδο. Ο εκσυγχρονισμός του προσφερόμενου προϊόντος οδήγησε και σε άνοδο στις τιμές των δωματίων. Ενδεικτικά, η διαφορά στην τιμή τον Αύγουστο πέρσι σε σχέση με τον Αύγουστο του 2018 ανήλθε στο 11%.

Και σε επίπεδο τζίρου η διαφορά είναι αισθητή. Πέρσι διαμορφώθηκε στα 8,69 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 7,3% μέσα σε έναν χρόνο, ενώ το μέσο έσοδο δωματίου ήταν αυξημένο κατά 3,3%. Παρ’ όλα αυτά, η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων τον Μάιο σε επίπεδο χώρας φαίνεται ότι την τελευταία διετία διαμορφώνεται στο 57%-58% και τον Αύγουστο 86%-87%, γεγονός που αντανακλά την έντονη εποχικότητα, που εξακολουθεί να παραμένει ένα έντονο ενδημικό πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού. Αναφορικά με την τιμή, το 50% των ξενοδοχείων τον Μάιο διαθέτει τα δωμάτιά του κάτω από 60 ευρώ, ενώ τον Αύγουστο κάτω από 100 ευρώ.

Αισιοδοξία για τη φετινή σεζόν

Οι πρώτες ενδείξεις από την πορεία των κρατήσεων για τη φετινή σεζόν είναι θετικές, αν και η εξάπλωση του κοροναϊού είναι μια παράμετρος που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα, ενώ στους κόλπους των ξενοδόχων επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία. Η επίτευξη υψηλών πληροτήτων στα καταλύματα αποτελεί και φέτος το μεγάλο στοίχημα, εξαιτίας και της στροφής τουριστών στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων μέσα από πλατφόρμες (όπως η AirBnb), αλλά και επειδή η προσοχή των τουριστικών φορέων δεν στρέφεται πλέον τόσο στην άνοδο των αφίξεων όσο στην ενίσχυση των τουριστικών εσόδων.

Το υπουργείο Τουρισμού έχει βάλει στόχο φέτος την αύξηση κατά 10% των τουριστικών εσόδων σε σχέση με πέρσι και των τουριστικών αφίξεων κατά 5%. Το στοίχημα είναι να αντιστραφεί η εικόνα του τουρισμού μέχρι το 2018, στην οποία οι αφίξεις ήταν πολύ υψηλότερες από τα έσοδα.

Η περσινή χρονιά, πάντως, ήταν η καλύτερη των τελευταίων ετών από πλευράς εσόδων. Όπως έδειξαν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο, στο δωδεκάμηνο οι εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες και οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά…. και …. αντίστοιχα, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2018. Τα έσοδα σκαρφάλωσαν στα…. δισ. ευρώ.

Διαφορετική, ωστόσο, είναι η εικόνα που αποτυπώνει η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού από τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης ξενοδοχείων 2019, καθώς και τα στοιχεία πόλεων-ανταγωνιστών της Αθήνας, επισημαίνοντας την υπερπροσφορά κλινών στην πρωτεύουσα σε όλους τους τύπους καταλυμάτων και τις αλλαγές στη σχέση προσφοράς-ζήτησης κυρίως λόγω της ανόδου των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Το 12μηνο του 2019 για τα ξενοδοχεία της Αθήνας έκλεισε με πτώση της τάξης του 2,2% στην πληρότητα, του 1,4% στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο και με οριακή θετική αλλαγή (0,9%) στη μέση τιμή δωματίου.

Project πολλών εκατομμυρίων

– 410 εκατ. η επένδυση για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα Elounda Hills, που σχεδιάζει η εταιρεία Mirum Hellas στον κόλπο Μιραμπέλου στην Κρήτη.

– 300 εκατ. ευρώ η επένδυση για την ανάπτυξη του Costa Nopia στα Χανιά, από την εταιρεία Cretan Sun and Sea Development.

– 150 εκατ. από την Dolphin Capital και την Kerzner International Holdings Limited στην Κέα για την κατασκευή του υπερπολυτελούς θερέτρου One & Only Kea Island.

– 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή πολυτελούς μονάδας στο Λασίθι από τη Maris Hotels του ομίλου Μεταξά.

– 100 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η επένδυση της NCH Capital στην περιοχή Ερημίτης στην Κέρκυρα.

– 30 εκατ. ευρώ θα αγγίξει η επένδυση για την κατασκευή νέου ξενοδοχείου από το γαλλικό fund Boissee Finances, που συνδέεται με την Accor, στην Πατησίων, όπου λειτουργούσε το θερινό θέατρο Αθήναιον.

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη
capital.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/02/blog-post_570.html