[ccpw id="136103"]

Με πολεμικό παρά εμπορικό θα μοιάζει τις επόμενες μέρες και μέχρι τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας το λιμάνι της Λάρνακας, στην Κύπρο, αφού τα αμέσως επόμενα εικοσιτετράωρα αναμένονται ακόμα τέσσερα μεγάλα πολεμικά πλοία, πέραν του ιταλικού που είχε ελλιμενιστεί τις προηγούμενες μέρες.

Γαλλικά, βελγικά και αμερικάνικα

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του «Φ», τα επόμενα 24ωρα θα δέσουν στο λιμάνι Λάρνακας δύο γαλλικές φρεγάτες και μία βελγική, όπως και αμερικανικό πολεμικό πλοίο, που είτε συμμετέχουν σε ασκήσεις – ορισμένες με την Κυπριακή Δημοκρατία – στην περιοχή, είτε βρίσκονται στην ανατολική Μεσόγειο για άλλους λόγους.

Μάλιστα, προς στιγμή διαμορφώθηκε η εικόνα ότι λόγω των μεγεθών και του αριθμού των πολεμικών πλοίων θα επηρεαστούν σημαντικά οι εμπορικές εργασίες του λιμανιού της Λάρνακας, οι οποίες αυξάνονται συνεχώς.

Ωστόσο, η Αρχή Λιμένων προχώρησε σε ρυθμίσεις ώστε η αυξημένη παρουσία των πολεμικών πλοίων το επόμενο διάστημα να μην επηρεάσει την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού.

Για τον σκοπό αυτό, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν αιτήματα για να μπουν στο λιμάνι Λάρνακας και άλλα πολεμικά πλοία, υπήρξε άρνηση από την πλευρά της Κύπρου, λόγω πληρότητας, και γίνονται άλλες διευθετήσεις.

Στο διάστημα αυτό, στο λιμάνι Λεμεσού θα ελλιμενιστεί το γαλλικό αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle», γεγονός που περιορίζει και τις δυνατότητες του λιμανιού αυτού για να δεχθεί πρόσθετα πολεμικά πλοία.

Στρατιωτικές ασκήσεις

Στα ανοικτά της Κύπρου, από τις ακτές Ακρωτηρίου και νοτιότερα, σε περιοχές σε θάλασσα και αέρα που έχουν δεσμευτεί με Navtex και Notams της Κυπριακής Δημοκρατίας, διεξάγονται στρατιωτικές ασκήσεις, κυρίως από γαλλικές και βρετανικές δυνάμεις. Στις βρετανικές ασκήσεις συμμετέχει και το κατασκοπευτικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος «Watchkeeper».

Η ανεπάρκεια των δύο λιμανιών της Κύπρου να φιλοξενήσουν ξένα πολεμικά πλοία σε περιόδους όπως η παρούσα, οπότε υπάρχει και υψηλή ζήτηση, έχει προκαλέσει συζητήσεις στους αρμόδιους κύκλους, αφού ενώ υπάρχουν δυνατότητες για επέκταση τόσο του λιμανιού της Λάρνακας όσο και της Λεμεσού με στοιχειώδεις υποδομές, όπως τα κρηπιδώματα, αυτό δεν έχει γίνει τις τελευταίες τουλάχιστον δύο δεκαετίες.

Για το λιμάνι Λάρνακας υπήρξε τεχνικός σχεδιασμός για επέκταση ενός εκ των κρηπιδωμάτων, σε συνεργασία με τη Γαλλία, για φιλοξενία σε μόνιμη σχεδόν βάση γαλλικών πολεμικών πλοίων.

Ωστόσο, στο πρόσφατο παρελθόν ο σχεδιασμός αυτός απορρίφθηκε από το υπουργείο Μεταφορών, με επίκληση των τότε διαδικασιών για ανάθεση του λιμανιού και της μαρίνας, παρά το γεγονός ότι η επέκταση δεν αφορούσε την υπό ανάθεση λιμενική περιοχή.

Το λιμάνι στο Μαρί

Το θέμα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», επανήλθε πρόσφατα και αναμένονται αποφάσεις από πλευράς υπουργείου Αμυνας σε σχέση και με το λιμάνι στο Μαρί, ενώ τώρα το υπουργείο Μεταφορών παρουσιάζεται πιο διαλλακτικό.

Σε σχέση με το λιμάνι Λεμεσού, υπάρχει καθορισμένη περιοχή για εξυπηρέτηση πολεμικών πλοίων, που ουσιαστικά μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο ένα, αν είναι μεγάλο, όπως τώρα το αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle».

Εκταση λιμενικού βραχίονα περίπου 1.000 μέτρων, που παραμένει υπό τη δικαιοδοσία της Αρχής Λιμένων, θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε πολύ μεγάλο πρόσθετο κρηπίδωμα στο λιμάνι με σχετικά περιορισμένο κονδύλι.

Ωστόσο, η Αρχή Λιμένων δεν θα μπορούσε να το αξιοποιήσει στο ίδιο λιμάνι λόγω των συμφωνιών που δίνουν προνόμια στους αναδόχους, ενώ δεν φαίνεται, από την άλλη, να ενδιαφέρει τους αναδόχους στο λιμάνι Λεμεσού τέτοια επένδυση.

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/02/blog-post_198.html