[ccpw id="136103"]

Οι μπουλντόζες που βάζουν επίσημα μπροστά το Σάββατο στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, σηματοδοτούν την εκκίνηση μιας σειρά μεγάλων επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν τα προσεχή χρόνια στην Κρήτη, αλλάζοντας την εικόνα, αλλά και την οικονομία του νησιού. 


Στο Καστέλι, οι πρόδρομες εργασίες έχουν ξεκινήσει από τα τέλη της περασμένης χρονιάς με τον καθαρισμό του χώρου στον οποίο θα αναπτυχθεί ο νέος διεθνής αερολιμένας (σ.σ. οι εργασίες περιλαμβάνουν ακόμη έρευνες για τον εντοπισμό βομβών, που τυχόν έχουν πέσει στη Μάχη της Κρήτης, το 1941) ενώ πλέον ο χρόνος έχει αρχίσει να μετρά για την κατασκευή, που θα διαρκέσει πέντε χρόνια, πολλαπλασιάζοντας, όταν θα λειτουργήσει τις σημερινές δυνατότητες του νησιού σε υποδοχή επισκεπτών. Το Σάββατο, παρουσία του πρωθυπουργού, θα δοθεί το εναρκτήριο λάκτισμα.

Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΓΕΚΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με την ινδικών συμφερόντων GMR Airports, ενώ πριν μερικές ημέρες υπεγράφη και η δανειακή σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ύψους 180 εκατ. ευρώ με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης.

Με βάση την συμφωνία αυτή, οι δύο ιδιώτες μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ» θα εκχωρήσουν ποσοστό 45,9% στο ελληνικό δημόσιο (για τη χρηματοδοτική συμβολή των 180 εκατ. ευρώ, στο συνολικό project των 480 εκατ.), ενώ οι ίδιοι θα συμμετέχουν με ποσοστά 32,5% για τον ελληνικό όμιλο και 21,5% για την GMR.

Το έργο, προγραμματίζεται να απασχολήσει 1.500 άτομα στην πλήρη του ανάπτυξη, διαμορφώνοντας μια ευρύτερη επένδυση της τάξης των 1,5 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, όμως, τρέχει και το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση της έκτασης της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, σε ένα project που θα περιλαμβάνει και καζίνο.

Η Επικαιροποιημένη Στρατηγική Μελέτη (ΣΜΠΕ) «τρέχει» ήδη από το Ταμείο σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης, και αμέσως μετά το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού, για το οποίο υπάρχει ήδη ισχυρό ενδιαφέρον.

Άλλωστε στην περιοχή του Ηρακλείου αναπτύσσονται ήδη μεγάλα τουριστικά συγκροτήματα που διασφαλίζουν την επιτυχία της ανάπτυξης, η οποία γίνεται σε ένα από τα λίγα πλέον αναξιοποίητα παραθαλάσσια «φιλέτα» του νομού και μάλιστα με «μέτωπο» 600 μέτρων.

Αυτό που «κάνει τη διαφορά» για τη διαδικασία είναι βέβαια η προσθήκη της δυνατότητας διαμόρφωσης καζίνο, που δεν υπήρχε στον προηγούμενο διαγωνισμό. Κάτι που άλλαξε με τον νόμο 4512 που πέρασε για το Ελληνικό, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα αδειοδότησης καζίνο (στην ευχέρεια του Υπ. Οικονομικών) και σε άλλες περιοχές, μεταξύ, αυτών και στην Κρήτη.

Έτσι το ΤΑΙΠΕΔ, με το πράσινο φως της νέας κυβέρνησης για το καζίνο, έστησε έναν σχεδιασμό στις προδιαγραφές του Ελληνικού.

Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει την αξιοποίηση 350 από τα 738 στρέμματα της έκτασης (σε δύο ζώνες) και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα κατασκευής έως και δύο πολυτελών ξενοδοχείων και περίπου 80 παραθεριστικών κατοικιών όπως και άλλων τουριστικών υποδομών (μαρίνα) και εμπορικών και συνεδριακών χρήσεων.

Για την Κρήτη που το 2018 δέχθηκε 5.228.000 τουρίστες με ταξιδιωτικές εισπράξεις της τάξης των 3,13 δις. ευρώ, η προοπτική διαμόρφωση ενός μικρού IRC αναμένεται να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά. Κατ’ αρχήν αυξάνοντας το τουριστικό ρεύμα (κάτι που θα ενισχυθεί και από τη δυνατότητα του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι) αλλά κυρίως την προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.

Το επόμενο βήμα είναι ο οδικός άξονας βόρειας Κρήτης (ΒΟΑΚ), μήκους 200 χλμ. Και προϋπολογισμού άνω των 1,5 δις. ευρώ, που είναι συμπληρωματικός για την ανάπτυξη του νησιού. Παρά τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί, το έργο αναμένεται να περάσει σύντομα σε φάση δημοπρατήσεων, συγκεντρώνοντας μάλιστα όλα τα μεγάλα ονόματα του κατασκευαστικού κλάδου.

Στο ίδιο μοντέλο, της συνδυασμένης ανάπτυξης, περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση του Λιμένα Ηρακλείου, που θα ολοκληρώσει την αναβάθμιση των υποδομών της κρητικής «πρωτεύουσας» από αέρος, θαλάσσης και ξηράς.

Από το επενδυτικό κρεσέντο στην Κρήτη δε απουσιάζει βέβαια ο ξενοδοχειακός κλάδος.

Την περίοδο αυτή «τρέχουν» δεκάδες προγράμματα μικρότερων η μεγαλύτερων ανακαινίσεων και επεκτάσεων μονάδων στο νησί, ενώ «στήνονται» και νέα μεγάλα έργα.

Ένα από αυτά είναι η πολυμονάδα (έξι αυτόνομων ενοτήτων στις περιοχέςΤσιφλίκι, Ελληνικά, Κούνδουρος, Ακρωτήρι, Μικρό Βαθύ και Βαθύ) της ρωσικής Mirum, προϋπολογισμού που θα προσεγγίσει τα 600 εκατ. γνωστή ως Elounda Hills. 

Στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου υπεγράφη το σχετικό ΠΔ, ενώ θα ακολουθήσει η υποβολή και η έγκριση της πολεοδομικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων ανοίγοντας το δρόμο για την έκδοση των πολεοδομικων αδειών μέσα στο 2020.

Μεγάλη μονάδα στην Κρήτη δρομολογεί και η κυπριακών συμφερόντων Emerald Developments η οποία σχεδιάζει ξενοδοχειακό συγκρότημα στην Τριόπετρα του Ρεθύμνου, έχοντας ήδη λάβει τις εγκρίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
liberal.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2020/02/blog-post_61.html