[ccpw id="136103"]

Εάν μάλιστα υπολογισθούν τα προσδοκώμενα έσοδα από τη φορολογία, τα μερίσματα και το τίμημα παραχώρησης που θα πρέπει να καταβάλλουν στο Δημόσιο οι επενδυτές, τότε τα πολλαπλάσια οφέλη για την οικονομία θα υπερβούν τα 20 δισ. ευρώ. 

Σημειώνεται ότι μεγάλο μέρος των επενδύσεων αφορά μέχρι πρότινος κρατική περιουσία που για πολλά χρόνια ήταν αξιωμένη χωρίς να πραγματοποιούνται οι αναγκαίες επενδύσεις για την καλύτερη αξιοποίησή τους.

Οι επενδύσεις αναμένεται να μεταμορφώσουν ριζικά την εικόνα υποδομών τις οποίες μέχρι πρόσφατα διαχειριζόταν το Δημόσιο, όπως τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και το ξενοδοχειακό συγκρότημα του Αστέρα, στο οποίο το Δημόσιο διατηρούσε ποσοστό.

Πρόκειται για επενδύσεις που δεν θα πραγματοποιούνταν, αν οι εταιρείες παρέμεναν σε δημόσιο έλεγχο, δεδομένης της οικονομικής καχεξίας αλλά και της ανοργανωσιάς του δημοσίου.

Η ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, η οποία θα ανέλθει σε περίπου 6 δισ. ευρώ, θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η υλοποίηση της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη θα οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ της τάξεως του κατά 1,7% τα επόμενα 22 έτη, δηλαδή κατά 5,4 δισ. ευρώ.

Τα οφέλη για το Δημόσιο θα είναι σημαντικά λόγω της φορολόγησης της οικοδομικής δραστηριότητας στην περιοχή των 6.200 στρεμμάτων, ενώ θα δημιουργηθούν και περίπου 70.000 νέες θέσεις εργασίας.

Σχεδόν εξίσου σημαντικό θα είναι το όφελος για το Δημόσιο και από τη λειτουργία της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας.

Τα απανωτά ρεκόρ που έχουν σημειωθεί την τελευταία πενταετία στην επιβατική κίνηση έχουν πυροδοτήσει την υλοποίηση του φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος της ΔΑΑ, το οποίο θα ανέλθει σε 2,9 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια.

Μεταξύ των σχεδίων της εταιρείας, στην οποία το Δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό 25% μετά τη σχεδιαζόμενη πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου από το ΤΑΙΠΕΔ, είναι η παραχώρηση εκτάσεων για την ανέγερση ξενοδοχείων και εμπορικών χώρων.

Βασικός πυλώνας στο επενδυτικό σχέδιο της ΔΑΑ είναι η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού, αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Τα προσδοκώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος της ΔΑΑ ανέρχονται σε περίπου 1,7 δισ. ευρώ για το σύνολο της περιόδου παραχώρησης, έως το 2046, ενώ η εκτίμηση για τα μερίσματα που θα πληρωθούν στο Δημόσιο είναι πως θα υπερβούν τα 2 δισ. ευρώ.

Το συνολικό όφελος για το Δημόσιο θα είναι της τάξεως των περίπου 6 δις. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της ετήσιας αμοιβής παραχώρησης δικαιώματος ίση με το 15% επί των προ φόρων κερδών της ΔΑΑ, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 1,1 δισ. ευρώ.

Επενδύσεις οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ είναι σε εξέλιξη στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στη Fraport από τον Απρίλιο του 2017.

Ήδη έχουν ολοκληρωθεί έργα αναβάθμισης στα αεροδρόμια των Χανίων, της Ζακύνθου και της Καβάλας, ενώ έως το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί έργα ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ σε έξι ακόμα αεροδρόμια.

Εκτός από την εικόνα των αεροδρομίων, η ολοκλήρωση των επενδύσεων θα τονώσει και τα έσοδα του Δημοσίου δεδομένου πως θα ενεργοποιήσει την παραχώρηση ποσοστού 28,5% των λειτουργικών κερδών της εταιρείας στο Δημόσιο.

Σε λίγους μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση του φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΠ, το οποία θα υπερβεί τα 600 εκατομμύρια ευρώ.

Οι επενδύσεις που έχει προγραμματίσει ο ΟΛΠ και ο βασικός μέτοχος του Οργανισμού, η κινεζική Cosco Shipping, θα αλλάξουν την εικόνα του λιμανιού και θα διπλασιάσουν τις θέσεις εργασίας οι οποίες τώρα είναι περίπου 3.000.

Είναι ενδεικτικό πως μόνο από τη λειτουργία των τεσσάρων νέων ξενοδοχείων θα δημιουργηθούν περίπου 1.400 νέες θέσεις εργασίας.

Η συνολική αξία της συμφωνίας για το Δημόσιο από την πώληση ποσοστού ύψους 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στην Cosco, θα αγγίξει το 1,5 δισ. ευρώ.

Υψηλή είναι και η συνολική αξία της συμφωνίας για την πώληση του 67% του ΟΛΘ, η οποία ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ.

Οι νέοι μέτοχοι θα υλοποιήσουν επενδύσεις που θα φτάσουν τα περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια, ενώ όπως και στην περίπτωση του ΟΛΠ, το 3,5% του κύκλου εργασιών της εταιρείας θα αποδίδεται στο Δημόσιο.

Υπολογίζεται πως τα μερίσματα που θα εισπράξει το Δημόσιο μαζί με τις πρόσθετες επενδύσεις που θα γίνουν, θα υπερβούν τα 500 εκατομμύρια ευρώ έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Στο τέλος Μαρτίου άνοιξε ξανά τις πύλες του για το κοινό το ανακαινισμένο συγκρότημα του Αστέρα Βουλιαγμένης, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του επενδυτικού προγράμματος, η οποία είχε ως βασικό πυλώνα την αναβάθμιση των δύο ξενοδοχείων και των bungalows.

Το σύνολο των επενδύσεων που θα υλοποιήσουν έως το τέλος του 2020 οι νέοι ιδιοκτήτες της Astir ανέρχεται σε περισσότερα από 200 εκατομμύρια ευρώ.

Σε τροχιά υλοποίησης μπήκε πριν από λίγους μήνες και μία ακόμα σημαντική τουριστική επένδυση, η οποία είχε περιέλθει σε τέλμα εδώ και περίπου τέσσερα έτη μετά το χαρακτηρισμό έκτασης στην Αφάντου της Ρόδου ως χώρο αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Η επένδυση η οποία εκτιμάται πως θα υπερβεί τα 200 εκατομμύρια ευρώ, αφορά στην κατασκευή εγκαταστάσεων γκολφ, πολυτελών ξενοδοχείων και παραθεριστικών κατοικιών στην Αφάντου της Ρόδου.

Από την έκταση των 1.600 στρεμμάτων, περίπου το ένα τρίτο (530 στρέμματα) θα αφορούν σε εγκαταστάσεις γκολφ, ενώ το σύνολο της έκτασης των ξενοδοχείων και των κατοικιών θα ανέλθει σε 150.000 τμ.

Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr

Πηγή http://politika-gr.blogspot.com/2019/04/20_22.html