Στο χθεσινό άρθρο αναφερθήκαμε στην αναμενόμενη επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου, στη Ρώμη για την υπογραφή της ένταξης της Ιταλίας στις χώρες που θα συμμετάσχουν με υποδομές στο νέο Δρόμο του Μεταξιού. 
Το γεγονός θα περνούσε απαρατήρητο για την Ελλάδα, αν στο μνημόνιο συνεργασίας δεν αναφερόταν ο λιμένας της Τεργέστης.

O λιμένας της Τεργέστης (Trieste), αναφέρεται πως αποτελεί την τελική επιλογή της Κινεζικής κυβέρνησης, για την επίσημη εμπορική είσοδο των κινεζικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τόσο η γεωγραφική του θέση όσο και οι σιδηροδρομικές υποδομές που εξυπηρετούν αυτόν τον λιμένα, τον κατατάσσουν στην πρώτη θέση των προτεραιοτήτων της συνέργειας μεταξύ του νέου δρόμου του μεταξιού (Belt and Road Initiative) και του επενδυτικού πλάνου για τα Ευρωπαϊκά Δίκτυα και τη διασύνδεση τους με τις παγκόσμιες αγορές (Investment Plan for Europe and Trans-European Networks).

Ας σημειωθεί πως η Τεργέστη που εξυπηρέτησε τη μεταφορά 62.7 εκατ. τόνων εμπορευμάτων μέσα στο 2018, αποτελεί ουσιαστικά και το λιμάνι που εξυπηρετεί το εμπόριο της Σλοβενίας.

Η Τεργέστη δεν αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο λιμάνι της Ιταλίας. Στον χώρο της διακίνησης containers και συνολικού μεταφορικού έργου, πρώτο είναι το λιμάνι της Τζένοας. Ο λιμένας της Τεργέστης εμφανίζεται μόλις στη θέση 19 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όμως η ύπαρξη των λοιπών υποδομών διακίνησης προϊόντων που αποτελεί προϋπόθεση για τις περαιτέρω κινεζικές επενδύσεις, έρχεται να διαταράξει όλα όσα έχουμε στο μυαλό μας στην Ελλάδα για το λιμάνι του Πειραιά. 

Στο μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στην Ιταλική και Κινεζική κυβέρνηση, αναφέρεται η βούληση αμφοτέρων των πλευρών για την ανάπτυξη της Τεργέστης ως της “Πύλης Εισόδου του Νέου Δρόμου του Μεταξιού στην Ευρώπη”, (as the Chinese gateway for Europe in the New Silk Road).

Επίσης η γενικότερη συνεργασία φαίνεται πως περιλαμβάνει μεγάλες ενεργειακές συμφωνίες, με δεδομένη μάλιστα τη σύμπραξη της State Grid Corporation of China με την Ιταλική ενεργειακή εταιρία Terna. Ήδη η State Grid Corporation of China ελέγχει το 35% της CDP Reti, που με τη σειρά της ελέγχει το a 29.8% της Terna. Συμπεριλαμβάνει επίσης συνεργασίες σε θέματα αμυντικής τεχνολογίας με την εταιρία Leonadro και με τις τηλεπικοινωνιακές 5G υποδομές της Ιταλίας.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελληνική οικονομία και το λιμάνι του Πειραιά; 

Σίγουρα δεν είναι θετικά νέα, διότι όλα αυτά βγήκαν στο φως της δημοσιότητας αφού άρχισαν να παρουσιάζονται τα γνωστά προβλήματα ανάμεσα στην Cosco και την κυβέρνηση, σχετικά με τις νέες επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ.

Επενδύσεις, μέρος των οποίων αποτελούν προϋποθέσεις της παλαιάς σύμβασης της πώλησης του ΟΛΠ και μέρος των οποίων αποτελούν πρωτοβουλίες της κινεζικής εταιρίας.

Η απόρριψη σημαντικών σημείων των πρόσθετων επενδύσεων που συνοδεύεται, από την κυβερνητική βούληση της ανακήρυξης του Πειραιά σε αρχαιολογικό χώρο, δημιουργεί σειρά προβλημάτων, ενστάσεων και αμφιβολιών για το μέλλον των κινεζικών επενδύσεων στον ΟΛΠ.

Η κατάσταση αυτή συνεπικουρούμενη από την έλλειψη υποδομών στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, δρα αποτρεπτικά στα σχέδια επέκτασης της Cosco.

Με δεδομένη την ένταξη της Τεργέστης στο Νέο Δρόμο του Μεταξιού, ανησυχίες αρχίζουν να εγείρονται σχετικά με το μέλλον του Πειραιά και με την μέχρι τώρα αναμενόμενη ανακήρυξη του ως επίσημης Πύλης Εισόδου του Κινεζικού εμπορίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου
liberal.gr

Πηγή

Share.