Οικονομία

Κοίτα «σύμπτωση» – Καπάκι μετά την υπογραφή του προδότη Τσίπρα, ο Γιούνκερ ανακάλυψε τα μαύρα χάλια της οικονομίας

Ανάγει την απώλεια εμπορικών αγορών στο εξωτερικό, την απουσία επενδύσεων, τα υψηλά NPLs, το δυσθεώρητο χρέος και την τεράστια ανεργία στα μεγάλα “αγκάθια” που ουσιαστικά “αμαυρώνουν” την εικόνα της χώρας ως success story.

Από τη μία πλευρά δείχνει ότι τα 3 μνημόνια δεν έφεραν τη λύση του ελληνικού δράματος και από την άλλη πλευρά καταγράφει πληγές που είτε προκλήθηκαν είτε “μάτωσαν” και εξαιτίας της κρίσης, της μεγάλης ύφεσης και των δημοσιονομικών μέτρων που ελήφθησαν.

Το πόρισμα αναμένεται να προσμετρηθεί στις τελικές πολιτικές αποφάσεις της 11ης Μαρτίου για το αν θα ενεργοποιηθούν οι παρεμβάσεις στο χρέος.

Βεβαίως η εν λόγω έκθεση –που θα δημοσιοποιηθεί παράλληλα με τη 2η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας την προσεχή Τετάρτη– δεν έχει το ίδιο “ειδικό βάρος”.

Ωστόσο, ξεκινά έναν παράλληλο κύκλο εποπτείας με συστάσεις πολιτικής στις οποίες θα πρέπει να συμμορφωθεί η Αθήνα. Κυρίως όμως αποτελεί –λόγω της συγκυρίας– ένα πολιτικό “αγκάθι” για το Eurogroup του Μαρτίου.

Όπως εξηγούν αρμόδιες κοινοτικές πηγές, αν παραμείνουν τα “αγκάθια” στα προαπαιτούμενα και ειδικά στον διάδοχο του ν. Κατσέλη, αλλά κι αν υπάρξει αντίδραση για τα άλλα πολιτικά θέματα (κατώτατος, ΦΠΑ, αναδρομικά λόγω δικαστικών αποφάσεων κ.λπ.) τότε το θέμα της εν λόγω έκθεσης θα “βαρύνει” ακόμα περισσότερο το κλίμα.

Η έρευνα

Η “εμπεριστατωμένη μελέτη για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες” στην Ελλάδα (IDR) γίνεται στο πλαίσιο του “μηχανισμού επαγρύπνησης” που προβλέπουν οι κανόνες της Ε.Ε. για τη Δημοσιονομική Εποπτεία (Alert Mechanism Report).

Ουσιαστικά, πέρα από τις υποχρεώσεις της Ενισχυμένης Εποπτείας πρέπει να εκπληρωθούν και αυτές της δημοσιονομικής παρακολούθησης που ισχύουν για τα υπόλοιπα κράτη-μέλη.

Η έρευνα ξεκίνησε τον προηγούμενο Νοέμβριο με το αρχικό πόρισμα της Επιτροπής, η οποία έκρινε ότι στην Ελλάδα (συνολικά σε 13 κράτη ανά την Ε.Ε.) πρέπει να γίνει σε βάθος μελέτη. Η έκθεση θα τεθεί επί τάπητος στο Eurogroup του Μαρτίου και θα οδηγήσει σε συστάσεις μέτρων πολιτικής τα οποία θα πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα. Ο επόμενος κύκλος “προσαρμογής” της κυβέρνησης στις εν λόγω συστάσεις προς το παρόν έχει οριστεί για τη σύνοδο των υπουργών οικονομικών του Ιουνίου και θα “κουμπώσει” με την 3η αξιολόγηση.

Alert Report

Η έκθεση καταγράφει, μεταξύ άλλων, μεγάλα προβλήματα χρέους και “κόκκινων” δανείων, ιδιαίτερα αρνητική καθαρή διεθνή επενδυτική θέση και συνεχή απώλεια στα μερίδια αγοράς των εξαγωγών:

– Οι εξαγωγές ναι μεν αυξάνονται αλλά όχι όσο θα έπρεπε (με βάση τις επιδόσεις άλλων χωρών), με αποτέλεσμα να χάνονται συνεχώς μερίδια αγοράς στο εξωτερικό. Το μερίδιο της Ελλάδας στο παγκόσμιο εμπόριο περιορίζεται από το 0,32% το 2014 στο 0,28% το 2017.

– Το άνοιγμα στη διεθνή επενδυτική της θέση φθάνει στο 140,5% του ΑΕΠ το 2017 έναντι 115,9% το 2012.

– Η Επιτροπή δίδει ειδική σημασία στις προκλήσεις που απομένουν για τον χρηματοπιστωτικό τομέα και τα πολύ υψηλά NPLs. H Επιτροπή θεωρεί ότι το υψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων εμποδίζει την αποκατάσταση μιας υγιούς ροής πιστώσεων στην οικονομία, η οποία απαιτείται για την υποστήριξη της ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα.

Η Επιτροπή θέλει να δει αν αμβλύνονται ή όχι οι ανισορροπίες. Ήδη, στην πρώτη έκθεση του Νοεμβρίου, η Επιτροπή επισήμανε ότι “οι ανισορροπίες των αποθεμάτων που κληροδοτήθηκαν αναμένεται να διατηρηθούν”.

Το ΠΔΕ στον “πάγο” για 5 χρόνια

Την παραδοχή ότι το κράτος δεν θα επενδύσει όχι μόνο φέτος αλλά ούτε τα επόμενα 4 χρόνια (έως και το 2023) αποκαλύπτει η εγκύκλιος του ΥΠΟΙΚ για τον νέο Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό που πρέπει να κατατεθεί στις Βρυξέλλες. Επιβεβαιώνει τους φόβους της Κομισιόν για την πορεία της πραγματικής οικονομίας καθώς η ίδια η κυβέρνηση παραδέχεται ότι το κράτος θα αποεπενδύσει, ότι το ΑΕΠ, η κατανάλωση, οι εξαγωγές και οι συνολικές επενδύσεις θα επιβραδύνονται αλλά και ότι η αύξηση της απασχόλησης θα είναι αναιμική.

Αναλυτικά, αναφέρεται ότι:

– Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα μείνει στάσιμο φέτος αλλά και το 2020 στα 6,75 δισ. ευρώ και μετά θα αυξηθεί οριακά στα 7 δισ. ευρώ όπου θα παραμείνει έως και το 2023 (επιβεβαιώνοντας και σχετικό ρεπορτάζ του “Κ”).

– Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα επιβραδυνθεί προς το 1,8% το 2022 και το 2023 έναντι κατά 2,5% φέτος.

– Οι επενδύσεις θα επιβραδυνθούν από ρυθμό ανόδου 11,9% φέτος σε 9,7% το 2020 και σε 5,2% το 2023.

– Αναμένεται πτώση στις κρατικές επενδύσεις της “γενικής κυβέρνησης” (κατά 2,2% το 2020 και κατά 2% το 2023) και έτσι το ΥΠΟΙΚ “ποντάρει” σε έλευση ιδιωτικών επενδύσεων για να επιβεβαιωθεί ο στόχος του.

– Χαμηλότερος ρυθμός ανόδου αναμένεται στην εξαγωγική δραστηριότητα από αύξηση κατά 7,5% το 2018 σε 5,8% φέτος και 3% το 2023.

– Η άνοδος της απασχόλησης θα φτάσει στο 1,4% φέτος και θα μετριαστεί στη συνέχεια με ρυθμό ανόδου κατά 0,6% το 2023.

Της Δήμητρας Καδδά
capital.gr

Πηγή

Popular

To Top