[ccpw id="136103"]

Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων (ΟΠΕΚΑ) και του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) από τη μια μεριά και τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού ( ΟΑΕΔ) από την άλλη.
Συγκεκριμένα, τα κονδύλια για τις πάσης φύσεως προνοιακές παροχές το 2019 θα είναι υπερδιπλάσια σε σχέση με τις παροχές για τους ανέργους εγγεγραμμένους του ΟΑΕΔ.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019, τα κονδύλια τα οποία θα αφιερωθούν για επιδόματα που δίδει ο ΟΠΕΚΑ αλλά και για το ΚΕΑ θα ανέλθουν το επόμενο έτος στα 3,179 δις. ευρώ.
Αντίθετα, οι δαπάνες του ΟΑΕΔ για επιδόματα ανεργίας και προγράμματα απασχόλησης θα ανέλθουν μόνο σε 1,453 δις. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα:
· Ο “κοινός” προνοιακός προϋπολογισμός του ΟΠΕΚΑ και του ΚΕΑ (συνολικού ύψους 3,179 δις. ευρώ) εμφανίζεται εξαιρετικά αυξημένος σε σχέση με πέρσι, λόγω της ανάληψης της παροχής των αναπηρικών επιδομάτων (840 εκατ. ευρώ) από τον ΟΠΕΚΑ την 1η/1/2019 (σ.σ. μέχρι τέλος 2018 δίδονται από τους Δήμους),αλλά και των νέων επιδομάτων στέγασης (400 εκατ. ευρώ) τα οποία θα δίδει επίσης ο εν λόγω Οργανισμός, επίσης, από την 1η/1/2019.
Παράλληλα , 961 εκατ. ευρώ θα πάνε για οικογενειακά επιδόματα, ενώ 145 εκατ. ευρώ θα λάβουν οι ανασφάλιστοι υπερήλικες κλπ.
Εξάλλου το κονδύλι για το ΚΕΑ θα ανέλθει σε 850 εκατ. ευρώ
· Ο δε προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ (συνολικού ύψους 3,097 δις. ευρώ) προβλέπει πως 997 εκατ. ευρώ θα δοθούν για επιδόματα ανεργίας σε όσους έχασαν τη δουλειά τους, ενώ μόλις 456 εκατ. ευρώ θα δοθούν για προγράμματα υποστήριξης της απασχόλησης. Τα υπόλοιπα κονδύλια αφορούν μεταβιβάσεις προς τον ΕΦΚΑ, κλπ. ενώ θα εμφανίσει πλεόνασμα 569 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί πως:

· Οι προνοιακές παροχές δίδονται αποκλειστικά με κρατική επιχορήγηση με βάση εισοδηματικά κριτήρια κάθε πολίτη, τα οποία ποικίλουν ανάλογα με το επίδομα. Για παράδειγμα πιο υψηλά εισοδηματικά κριτήρια έχει το οικογενειακό επίδομα, ενώ πιο χαμηλά είναι έχει το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.

· Αντίθετα, τα επιδόματα του ΟΑΕΔ προς τους ανέργους χρηματοδοτούνται από τις ασφαλιστικές εισφορές, κυρίως, των μισθωτών και των εργοδοτών και δικαιούχοι τους είναι όσοι απολύονται, εφόσον έχουν συμπληρώσει ένα ορισμένο αριθμό ενσήμων πριν αποχωρήσουν από τη δουλειά.

Τα δε προγράμματα του ΟΑΕΔ δίδονται, κυρίως, ανάλογα με το πόσο χρόνο είναι κάποιος άνεργος, η ηλικία του, το μορφωτικό επίπεδο του, ενώ χρηματοδοτούνται από εθνικούς (σ.σ. τον κρατικό προϋπολογισμό) και κοινοτικούς (σ.σ. Ε.Ε.) πόρους.

Πρέπει να τονισθεί πως πολλοί εγγεγραμμένοι άνεργοι στον ΟΑΕΔ (είτε επιδοτούνται με κάποιο τρόπο από τον εν λόγω οργανισμό, είτε όχι) μπορεί να δικαιούνται και κάποιο προνοιακό επίδομα από τον ΟΠΕΚΑ κλπ.

Ορισμένοι, μάλιστα, υποστηριζόμενοι από τον ΟΑΕΔ πχ με επίδομα ανεργίας μπορεί να είναι παράλληλα και επιδοτούμενοι από τον ΟΠΕΚΑ και έτσι να λαμβάνουν διπλή βοήθεια.

Ωστόσο,όπως τονίζουν οικονομικοί αναλυτές στο Capital.gr, η υποστήριξη του ΟΑΕΔ σε ένα άνεργο πχ με τη μορφή της ένταξης του σε ένα πρόγραμμα απασχόλησης μπορεί να χαρακτηρισθεί ως “ενεργητική” -με την έννοια ότι τον βοηθά να ενταχθεί στην αγορά εργασίας ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται και η πραγματική οικονομία.

Αντίθετα, μία προνοιακή παροχή, όσο αναγκαία και αν είναι για εκείνο τον οποίο την λαμβάνει, έχει βασικά “παθητικό” ρόλο με την έννοια ότι δεν δίνει καμία εναλλακτική εργασιακή-επαγγελματική προοπτική στον ίδιο και την οικονομία, αλλά απλά και μόνο ανακουφίζει οικονομικά τον ίδιο και ενισχύει την καταναλωτική ζήτηση.

Του Δημήτρη Κατσαγάνη
capital.gr

Πηγή