Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων (ΟΠΕΚΑ) και του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) από τη μια μεριά και τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού ( ΟΑΕΔ) από την άλλη.
Πιο συγκεκριμένα:
Να σημειωθεί πως:
· Αντίθετα, τα επιδόματα του ΟΑΕΔ προς τους ανέργους χρηματοδοτούνται από τις ασφαλιστικές εισφορές, κυρίως, των μισθωτών και των εργοδοτών και δικαιούχοι τους είναι όσοι απολύονται, εφόσον έχουν συμπληρώσει ένα ορισμένο αριθμό ενσήμων πριν αποχωρήσουν από τη δουλειά.
Τα δε προγράμματα του ΟΑΕΔ δίδονται, κυρίως, ανάλογα με το πόσο χρόνο είναι κάποιος άνεργος, η ηλικία του, το μορφωτικό επίπεδο του, ενώ χρηματοδοτούνται από εθνικούς (σ.σ. τον κρατικό προϋπολογισμό) και κοινοτικούς (σ.σ. Ε.Ε.) πόρους.
Πρέπει να τονισθεί πως πολλοί εγγεγραμμένοι άνεργοι στον ΟΑΕΔ (είτε επιδοτούνται με κάποιο τρόπο από τον εν λόγω οργανισμό, είτε όχι) μπορεί να δικαιούνται και κάποιο προνοιακό επίδομα από τον ΟΠΕΚΑ κλπ.
Ορισμένοι, μάλιστα, υποστηριζόμενοι από τον ΟΑΕΔ πχ με επίδομα ανεργίας μπορεί να είναι παράλληλα και επιδοτούμενοι από τον ΟΠΕΚΑ και έτσι να λαμβάνουν διπλή βοήθεια.
Ωστόσο,όπως τονίζουν οικονομικοί αναλυτές στο Capital.gr, η υποστήριξη του ΟΑΕΔ σε ένα άνεργο πχ με τη μορφή της ένταξης του σε ένα πρόγραμμα απασχόλησης μπορεί να χαρακτηρισθεί ως “ενεργητική” -με την έννοια ότι τον βοηθά να ενταχθεί στην αγορά εργασίας ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται και η πραγματική οικονομία.
Αντίθετα, μία προνοιακή παροχή, όσο αναγκαία και αν είναι για εκείνο τον οποίο την λαμβάνει, έχει βασικά “παθητικό” ρόλο με την έννοια ότι δεν δίνει καμία εναλλακτική εργασιακή-επαγγελματική προοπτική στον ίδιο και την οικονομία, αλλά απλά και μόνο ανακουφίζει οικονομικά τον ίδιο και ενισχύει την καταναλωτική ζήτηση.
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
capital.gr