• Latest
  • Trending
  • All
“Ναι μεν, αλλά…”

“Ναι μεν, αλλά…”

21 Μαρτίου 2018

Πώς λένε στα ιταλικά, την «kolotoumba»;

24 Φεβρουαρίου 2021

Τουρκικό ΥΠΕΞ: Διαμαρτύρεται για την καταστροφή οθωμανικού νεκροταφείου στη Χαλκιδική

24 Φεβρουαρίου 2021

Daily Telegraph: Αυτά είναι τα 15 καλύτερα ελληνικά νησιά για να επισκεφθείτε μετά τον κορωνοϊό

24 Φεβρουαρίου 2021

Ακάρ: Οι Έλληνες παρενόχλησαν το «Τσεσμέ»

23 Φεβρουαρίου 2021

Το ενδιαφέρον της Αναπτυξιακής Τράπεζας των ΗΠΑ παραμένει ισχυρό για την Ελλάδα

23 Φεβρουαρίου 2021

Βάζουν θέμα «τουρκικής ταυτότητας» στην Θράκη – Η επιστολή στον ΟΗΕ

22 Φεβρουαρίου 2021

Τηλεφωνική επικοινωνία Δένδια με τον Καναδό υπουργός Εξωτερικών

21 Φεβρουαρίου 2021

Ατζέντα με νέες γκρίζες ζώνες, αποστρατικοποίηση και το γέρικο Cesme

19 Φεβρουαρίου 2021

Μια ματιά στους αριθμούς

19 Φεβρουαρίου 2021

Και ακριβά και ανεύθυνα

19 Φεβρουαρίου 2021

Γιατί οι Γερμανοί υπονομεύουν τη Frontex; Μήπως θέλουν να μείνουν αφύλακτα τα ελληνικά σύνορα;

19 Φεβρουαρίου 2021

Ν. Παναγιωτόπουλος: Η Ελλάδα υπέρ της ειρηνικής επίλυσης οποιασδήποτε διαφοράς, με βάση το διεθνές δίκαιο

19 Φεβρουαρίου 2021
  • Ροή
  • Περι Real Politics
  • Επικοινωνία
Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου, 2021
  • Login
Real Politics
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Real opinions
  • Κοινωνία
  • Διεθνείς Σχέσεις
  • Συνεντέυξεις
No Result
View All Result
Real Politics
No Result
View All Result
Home Real opinions

“Ναι μεν, αλλά…”

21 Μαρτίου 2018
in Real opinions
“Ναι μεν, αλλά…”
491
SHARES
1.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Δεν υπάρχει θέμα της υπόθεσης Σαββίδη που να μην καλύφθηκε. Δημοσιογραφικά. Κοινωνιολογικά. Ψυχολογικά. Ακόμα και περιπτωσιολογικά. (Case study)


Κανένα; Όχι ακριβώς. 

Υπάρχει μια πτυχή στην οποία δεν δώσαμε ιδιαίτερη σημασία. Αφορά τη διάβρωση που έχει υποστεί ο ψυχισμός μας. Αυτό που σε προηγούμενα άρθρα μου είχα ονομάσει “κοινωνικό μιθριδατισμό”.

Για τις ανάγκες αυτού του άρθρου θα την ονομάσω νοοτροπία του “ναι μεν αλλά…”. Αφορά την πάγια αδυναμία της νεοελληνικής σκέψης να αναλύσει ένα γεγονός χωρίς συμψηφισμούς και γενικεύσεις.

Τη μόνιμη έκφραση του θυμικού μας που μας αποτρέπει από το να πάρουμε θέση σύμφωνα με τον ατομικό και κοινωνικό μας αξιακό κώδικα.

Τη διαρκή διάθεσή μας να θολώσουμε μια κατάσταση, να την εξωραΐσουμε αμπελοφιλοσοφώντας ώστε να μην βγει ξεκάθαρο συμπέρασμα. Να μη καταλογιστούν ευθύνες. Να μην υπάρχει ξεκάθαρος φταίχτης.

Κάποιοι λένε ότι αυτό είναι κατάλοιπο της Τουρκοκρατίας όπου ο συμψηφισμός και οι ελιγμοί ήταν απαραίτητοι για την επιβίωση. Άλλοι υποστηρίζουν ότι επειδή είμαστε μικρή χώρα, η κοινωνική επιβίωση ανέκαθεν στηριζόταν στις καλές σχέσεις. Πώς θα τιμωρήσεις αυτόν που ίσως αύριο χρειαστείς;

Όπως και να έχει, αυτή η προσέγγιση υποδηλώνει κοινωνική υστέρηση και πρέπει να μας απασχολήσει.

Το γεγονός στην υπόθεση Σαββίδη είναι ένα. Ένας ιδιοκτήτης ΠΑΕ εισβάλει στον αγωνιστικό χώρο οπλοφορώντας (νόμιμα μεν παρανόμως δε στον συγκεκριμένο χώρο) και απειλεί Θεούς και δαίμονες επειδή δεν του άρεσε μια διαιτητική απόφαση.

Αυτό. Τελεία. Και παύλα.

Στις πολιτισμένες χώρες της Δύσης, αυτό και μόνο θα ήταν λόγος άμεσης σύλληψης και παραδειγματικής τιμωρίας. Είτε λέγεσαι Σαββίδης, είτε φούφουτος.

Στη χώρα όμως του “περίπου” (κατά τον σπουδαίο Τάκη Θεοδωρόπουλο) μάλλον υπάρχει άλλος Θεός. Ένας σύγχρονος Ιανός, με δύο πρόσωπα. Το ένα εκφράζει το Δίκαιο, το άλλο τον Θεό Πάνα του κρασιού και της ευθυμίας…

“Ναι μεν, αλλά… αδικήθηκε”!

Δεν αντιλαμβάνομαι πώς αδικήθηκε ένας ολιγάρχης που έτυχε προκλητικής εύνοιας το προηγούμενο βράδυ όταν μέσα στη νύχτα του επεστράφησαν βαθμοί και του επετράπη να τυπώσει εισιτήρια (πώς άραγε Σαββατιάτικα) για να τελεστεί ο αγώνας παρουσία φιλάθλων. 

Εγώ όμως καλόπιστα θα δεχτώ ότι αδικήθηκε. Με την ακύρωση του γκολ ή με όποιον άλλον τρόπο.

Ρωτώ. Ε και;

Με ποια λογική οποιοσδήποτε θεωρεί ότι αδικείται, έχει άλλοθι για να ασχημονεί; 

Να παρανομεί προκλητικά;

Στις σύγχρονες δημοκρατίες υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι να κινηθείς για να δικαιωθείς.

Αν δε μας αρέσουν οι αποφάσεις, τις προσβάλουμε δικαστικά.

Αν δε μας αρέσουν οι νόμοι, πιέζουμε τους Βουλευτές μας να τους αλλάξουν.

Τέλος. Άλλος τρόπος δεν υπάρχει.

Τουλάχιστον, δε θα έπρεπε να υπάρχει…

Οτιδήποτε άλλο είναι καφενειακού τύπου λογική και μπορεί να έχει πλάκα να το ακούς ενώ παίζεις πρέφα, είναι όμως θλιβερό και επικίνδυνο να το ακούς από επίσημα χείλη…

Προσωπικά βρίσκω αυτή την κοινωνική αντίδραση σοκαριστική, διότι καταδεικνύει παθογένειες στη συλλογική μας νοοτροπία.

Δεν με σοκάρει η εικόνα ενός Σοβιετικού τύπου ολιγάρχη που βγάζει το σακάκι του και κάνει την κίνηση να τραβήξει όπλο. Αυτό ξέρει, αυτό κάνει.

Ας μη ξεχνάμε ότι ανδρώθηκε στην αλήστου μνήμης Σοβιετική Ένωση όπου το δίκαιο του ισχυροτέρου ήταν η σκληρή καθημερινότητα. Αν δεν τραβούσες εσύ το όπλο, θα το τραβούσε ο άλλος.

Με σοκάρει όμως η ευκολία με την οποία ο μέσος Έλληνας τον δικαιολογεί. Πονηρά μεν, άλλα ξεκάθαρα. 

Πονηρά διότι ξεκινά σοβαρά και θεσμικά λέγοντας “απαράδεκτη η κίνηση” αλλά το βλέπεις στο βλέμμα του… έρχεται το “αλλά”.

Αυτό το καταραμένο “αλλά” που μας τραβάει πίσω και δε μας επιτρέπει να πορευτούμε τον καλό δρόμο.

“Ναι μεν αλλά ο άνθρωπος αγανάκτησε”.

Όπως αγανακτήσαμε πολιτικά προ 3 ετών και επιλέξαμε να αναθέσουμε σε ένα τσούρμο (κατά Βαρουφάκη) τη διακυβέρνηση της χώρας.

“Ναι μεν αλλά… οι προηγούμενοι…”.

Οι προηγούμενοι με όλα τα λάθη τους σου είπαν την αλήθεια. Ότι άλλος δρόμος από το μνημόνιο δεν υπάρχει. Εσύ επέλεξες να πιστέψεις ότι θα πουλήσεις τσαμπουκά και θα πιάσει.

“Ναι μεν αλλά…” συμπληρώστε εσείς το κενό.

Πίσω στο θέμα μας. Το “ναι μεν αλλά” είναι η αποθέωση της θολούρας που έχει γίνει η εθνική μας εικόνα.

Ας πάμε πιο πίσω:

“Δολοφόνοι μεν οι της 17Νοέμβρη, αλλά… σκότωναν συγκεκριμένα”!

“Λυπηρός ο θάνατος χιλιάδων στους Δίδυμους Πύργους αλλά… τόσους πολέμους έκαναν οι Αμερικάνοι, άρα… καλά να πάθουν”!

Πάντα έτοιμοι να δώσουμε άλλοθι.

Στον εαυτό μας για τις αβελτηρίες μας και σε άλλους για να μη χαλάσουμε το κλίμα.

Πάντα έτοιμοι να θολώσουμε τα νερά για να μην βγει στην επιφάνεια η βρώμα που θεωρούμε ότι θα μας εκθέσει κοινωνικά.

Πάντα το στενό συμφέρον μας (οπαδικό, οικογενειακό, προσωπικό) πάνω από την κοινή λογική. Αυτή η αέναη σύγκρουση με την πραγματικότητα και η πρωτοφανής άρνησή μας να την δούμε κατάματα θα συντηρεί εις το διηνεκές την κοινωνικο-πολιτική μας υστέρηση. Θα μας κράτα πάντα ιδιώτες (idiots) και θα υπονομεύει την συλλογική μας πρόοδο.

Όση ώρα γράφω ένας καλός φίλος διαβάζει και μόλις σχολίασε:

“Πώς κάνεις έτσι; Δεν είναι δα ότι πυροβόλησε. Ναι μεν φταίει, αλλά…”

Δε νομίζω ότι έχει νόημα να συνεχίσω..

Του Δρ. Κωνσταντίνου Δούβλη
capital.gr

Πηγή

Share196Tweet123
  • Trending
  • Comments
  • Latest
Ευχαριστίες-Μητσοτάκη-στις-Ένοπλες-Δυνάμεις-για-το-εμβολιαστικό-κέντρο-“Προμηθέας”:-Την-Δευτέρα-ξεκινά-λειτουργία

Ευχαριστίες Μητσοτάκη στις Ένοπλες Δυνάμεις για το εμβολιαστικό κέντρο “Προμηθέας”: Την Δευτέρα ξεκινά λειτουργία

14 Φεβρουαρίου 2021
Ο Τσακλόγλου στα χνάρια του Πατέλη για τα δικαιώματα των νέων έναντι των συνταξιούχων

Ο Τσακλόγλου στα χνάρια του Πατέλη για τα δικαιώματα των νέων έναντι των συνταξιούχων

13 Φεβρουαρίου 2021

WSJ: Για την Ελλάδα η Ναυμαχία της Σαλαμίνας δεν τελείωσε ποτέ

30 Σεπτεμβρίου 2020

Πώς λένε στα ιταλικά, την «kolotoumba»;

0
Oταν οι κότες κάνουν τα …λιοντάρια!

Oταν οι κότες κάνουν τα …λιοντάρια!

0
Στο Καλντερίμι (Νο 230)

Στο Καλντερίμι (Νο 230)

0

Πώς λένε στα ιταλικά, την «kolotoumba»;

24 Φεβρουαρίου 2021

Τουρκικό ΥΠΕΞ: Διαμαρτύρεται για την καταστροφή οθωμανικού νεκροταφείου στη Χαλκιδική

24 Φεβρουαρίου 2021

Daily Telegraph: Αυτά είναι τα 15 καλύτερα ελληνικά νησιά για να επισκεφθείτε μετά τον κορωνοϊό

24 Φεβρουαρίου 2021
Real Politics

Copyright © 2009 realpolitics.gr

Navigate Site

  • Ροή
  • Περι Real Politics
  • Επικοινωνία

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Real opinions
  • Κοινωνία
  • Διεθνείς Σχέσεις
  • Συνεντέυξεις

Copyright © 2009 realpolitics.gr

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.