Πριν από δέκα χρόνια βρέθηκα στην Κοπεγχάγη σε ένα σούπερ μάρκετ, το οποίο είχε μερικά ταμεία χωρίς χειριστές.
Οι πελάτες περνούσαν μόνοι τους τα προϊόντα, που είχαν αγοράσει, από μια συσκευή ανάγνωσης των κωδικών και μετά πλήρωναν με την πιστωτική τους κάρτα. Έτσι απέφευγαν τις ουρές στα συμβατικά ταμεία.
Πριν από τέσσερα χρόνια έμεινα σε ένα πολύ φροντισμένο ξενοδοχείο στο κέντρο της Στοκχόλμης. Στις τρεις μέρες της διαμονής μου εκεί δεν συνάντησα ούτε έναν υπάλληλο. Είχα κάνει την κράτηση από το ίντερνετ και έπειτα μου έστειλαν στο κινητό τηλέφωνο έναν κωδικό αριθμό. Με αυτόν άνοιξα την κεντρική είσοδο του ξενοδοχείου, την πόρτα του δωματίου και είχα πρόσβαση στο wi-fi. Ο κωδικός ίσχυε μέχρι την ώρα της αναχώρησής μου.
Στους διαδρόμους υπήρχαν τηλέφωνα για να επικοινωνούν οι πελάτες με το προσωπικό αν υπήρχε ανάγκη, αλλά, εκτός από τις καθαρίστριες, υπάλληλος δεν υπήρχε πουθενά. Το ξενοδοχείο αυτό ήταν αρκετά φθηνότερο από ξενοδοχεία της ίδιας κατηγορίας και αρκετές αεροπορικές εταιρίες ήταν πελάτες του για τη διαμονή των πληρωμάτων των αεροπλάνων τους.
Θυμήθηκα αυτά τα δύο παραδείγματα της αλλαγής που φέρνει η τεχνολογία στις οικονομίες, όταν πριν λίγες μέρες διάβασα για το σούπερ μάρκετ χωρίς ταμίες που ίδρυσε η Amazon στην Αμερική.
Το σούπερ μάρκετ της Amazon κάνει το σούπερ μάρκετ της Κοπεγχάγης, που τόσο με είχε εντυπωσιάσει, να δείχνει τεχνολογικά ξεπερασμένο.
Οι αλλαγές είναι μεγάλες.
Σε όλον τον κόσμο συζητούν για τις επιπτώσεις που θα έχει η 4η βιομηχανική επανάσταση στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και στην απασχόληση.
Διαβάζοντας για το σούπερ μάρκετ της Amazon, αναρωτήθηκα ποια είναι η θέση της Ελλάδας μέσα σε μια παγκόσμια οικονομία που αλλάζει ραγδαία. Αν ασχολείται κανείς με τις επιπτώσεις των τεχνολογικών αλλαγών στο παραγωγικό σύστημα της χώρας και αν υπάρχουν ιδέες και σχέδια για να μπορέσει η Ελλάδα να επιβιώσει στο άμεσο μέλλον.
Για καλή μου τύχη, η απάντηση βρισκόταν σε μια είδηση την οποία διάβασα την ίδια μέρα που έμαθα για το νέο κατάστημα της Amazon.
- οι φορείς του Δημοσίου αυξήθηκαν από 227 το 2015 σε 374 το 2017 (αύξηση 65%),
- ενώ τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου είναι πλέον 1.211 από 1.068 προ διετίας (αύξηση 13,5%).
Η Ελλάδα βρήκε τη μαγική λύση. Δεν χρειάζεται να ανησυχεί για το μέλλον.
Εξάλλου, με αυτό τον τρόπο εξυπηρετεί το κράτος μας όλο και καλύτερα τον πολίτη. Το βλέπουμε καθημερινά στα νοσοκομεία, στην εκπαίδευση, στις συγκοινωνίες, στα ασφαλιστικά ταμεία…
Αυτή είναι η ελληνική απάντηση στην 4η βιομηχανική επανάσταση.
Σπύρος Βλέτσας
athensvoice.gr