• Latest
  • Trending
  • All
Εδώ το καλό ψευδοπωλείο

Εδώ το καλό ψευδοπωλείο

31 Ιανουαρίου 2018

Daily Telegraph: Αυτά είναι τα 15 καλύτερα ελληνικά νησιά για να επισκεφθείτε μετά τον κορωνοϊό

24 Φεβρουαρίου 2021

Ακάρ: Οι Έλληνες παρενόχλησαν το «Τσεσμέ»

23 Φεβρουαρίου 2021

Το ενδιαφέρον της Αναπτυξιακής Τράπεζας των ΗΠΑ παραμένει ισχυρό για την Ελλάδα

23 Φεβρουαρίου 2021

Βάζουν θέμα «τουρκικής ταυτότητας» στην Θράκη – Η επιστολή στον ΟΗΕ

22 Φεβρουαρίου 2021

Τηλεφωνική επικοινωνία Δένδια με τον Καναδό υπουργός Εξωτερικών

21 Φεβρουαρίου 2021

Ατζέντα με νέες γκρίζες ζώνες, αποστρατικοποίηση και το γέρικο Cesme

19 Φεβρουαρίου 2021

Μια ματιά στους αριθμούς

19 Φεβρουαρίου 2021

Και ακριβά και ανεύθυνα

19 Φεβρουαρίου 2021

Γιατί οι Γερμανοί υπονομεύουν τη Frontex; Μήπως θέλουν να μείνουν αφύλακτα τα ελληνικά σύνορα;

19 Φεβρουαρίου 2021

Ν. Παναγιωτόπουλος: Η Ελλάδα υπέρ της ειρηνικής επίλυσης οποιασδήποτε διαφοράς, με βάση το διεθνές δίκαιο

19 Φεβρουαρίου 2021

Τζ. Πάιατ: Ισχυρό ενδιαφέρον εταιρειών των ΗΠΑ για την ελληνική αγορά ενέργειας

18 Φεβρουαρίου 2021

Πάιατ: Βούληση του Μπάιντεν είναι να εμβαθύνει περαιτέρω τη στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας

18 Φεβρουαρίου 2021
  • Ροή
  • Περι Real Politics
  • Επικοινωνία
Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου, 2021
  • Login
Real Politics
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Real opinions
  • Κοινωνία
  • Διεθνείς Σχέσεις
  • Συνεντέυξεις
No Result
View All Result
Real Politics
No Result
View All Result
Home Real opinions

Εδώ το καλό ψευδοπωλείο

31 Ιανουαρίου 2018
in Real opinions
Εδώ το καλό ψευδοπωλείο
491
SHARES
1.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ένα κατασκεύασμα: Η αλήθεια. “Την αλήθεια τη φτιάχνει κανείς όπως το ψέμα”.

Αυτός ο στίχος του Οδυσσέα Ελύτη, τείνει να γίνει το σήμα των καιρών μας.

Κάτι που δεν είναι δύσκολο να το καταφέρουν, τα διάφορα καθαρόαιμα της πολιτικής, του μάνατζμεντ, του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας, εκπαιδευμένα καθώς είναι στα σχετικά συντεχνιακά σεμινάρια επικοινωνιακών και διαχειριστικών, διάβαζε χειραγωγικών, δεξιοτήτων.

Εκεί όπου έχουν μάθει πολύ καλά, ότι για να λύσεις ένα πρόβλημα, αρκεί να το έχεις θέσει καλά.

Ή αλλιώς, να επιλέγουν το έγκλημα, ανάλογα με τη θέση που θέλουνε να υπερασπιστούν.

Όμως εδώ δεν πρόκειται περί αυτού. Tα πάσης φύσεως ψευδοπωλεία που μας κατακλύζουν δεν αποσκοπούν (μόνο) σε πολιτικά ή εμπορικά οφέλη, όπως παλιά. Αποσκοπούν, κυρίως και βλακωδώς, σε έναν αχρείαστο εντυπωσιασμό. Ηδονίζονται, θα έλεγε κανείς, απ’ αυτόν.

Πρωτίστως, σαρώνει η αρνητική εικόνα για τον τάδε ή δείνα επώνυμο, επιτυχημένο ή αποτυχημένο, αλλά και για τον απλώς γνωστό, συνάδελφο ή ακόμα και “φίλο”, σε κουβέντες δημόσιες ή ιδιωτικές. Κύριο χαρακτηριστικό της, η μηδενική ανοχή στην επιτυχία του άλλου. Ο,τι και να καταφέρει κάποιος είναι κάλπικο, ύποπτο, στημένο. Με την πρώτη διατύπωση μιας καλής κουβέντας για κάποιον, ενεργοποιούνται, από την πλειονότητα των υπολοίπων, όλα τα καιροφυλακτούντα επιθετικά ανακλαστικά.

Το Facebook, το Twitter κ.λπ. σέρνουν τον χορό του φθόνου και της μνησικακίας. Μέσα από τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις και “συνομιλίες” γιγαντώνεται και πολλαπλασιάζεται η αποστροφή που φωλιάζει στον καθένα για τον καθένα.

Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα χειρότερο. Η πιο αποτρόπαιη έκφανση της εσωστρέφειας. Ο ασφαλής τρόπος για να κάνεις το κακό, χωρίς να διακινδυνέψεις και πολλά, είναι η συκοφαντία.

Γι’ αυτό και είναι τόσο διαδεδομένη. Η “έργω βλάβη” εντοπίζεται και τιμωρείται αυστηρά, ενώ η κακογλωσσιά, όταν μάλιστα συνοδεύεται και από την έντεχνη εκφορά της, κάνει εξίσου καλή δουλειά, και χωρίς να αφήνει ίχνη.

Η εδραίωση αυτής της εμπόλεμης συνθήκης προδίδει πολλά για την κοινωνία μας. Στην ψυχαναλυτική επιστήμη προστίθεται άλλο ένα στοιχείο αυτογνωσίας: “Πες μου ποιον (και πώς τον) κυνηγάς-ανταγωνίζεσαι για να σου πω ποιος είσαι”. Κι αυτό γιατί, “Εκείνο που ενοχλεί κάποιον περισσότερο στις αποτυχίες του, είναι το πόσο εύκολα κάποιος άλλος θα τις είχε αποφύγει”.

Πως φτάσαμε ως εδώ; Η απάντησή μου σε τρεις λέξεις: μέσω της Ανάρτησης.

Στην ταινία “The post” ακούγονται δυο φράσεις, άκρως αντιπροσωπευτικές της αποστολής και της σπουδαιότητας του Τύπου: “το δικαίωμα για δημοσίευση μόνο με δημοσίευση προστατεύεται”, η μια. Και η άλλη: “Η είδηση ως προσχέδιο Ιστορίας”.

Η Μ. Κατσουνάκη αναρωτιέται σχετικά: “Η ανάρτηση είναι ισοδύναμη με τη δημοσίευση; Ποια από τις δύο εκδοχές επιδρά περισσότερο σε βάθος και σε διάρκεια χρόνου; Η μνήμη είναι σύμμαχος της πρώτης ή της δεύτερης; Τι εν-τυπώνεται πιο δραστικά, που σημαίνει και τι επεξεργαζόμαστε με μεγαλύτερη προσοχή, τι μας ακολουθεί και μας συνέχει; Τι, δηλαδή, συνθέτει ταυτότητα, κοινότητα (αισθητική και αισθημάτων, δεν είναι αμελητέο), πώς διαμορφωνόμαστε, τι καλλιεργεί κριτήριο, τι μοιραζόμαστε ως εμπειρία”;

Η απάντηση δεν είναι δύσκολη. Σε αντίθεση με την, άλλων εποχών, Δημοσίευση (κύριο συστατικό της οποίας ήταν η αλήθεια), κύριο συστατικό της Ανάρτησης είναι η (ακόμα και ψευδής) εντυπωσιακή είδηση και η συνακόλουθη προθυμία των εκατοντάδων ακολούθων να την αναπαραγάγουν. Η αλήθεια χρειάζεται χρόνο, το ψέμα μπορεί να κάνει τη δουλειά του και μέσα σε 15 δευτερόλεπτα.

Ο δρόμος για την επικράτηση της ανάρτησης ήταν, βεβαίως, στρωμένος με ροδοπέταλα.

Γράφει, εν προκειμένω ο Π. Μπουκάλας: “Φαίνεται πως είναι διεθνές, διαφυλετικό και διαταξικό το χούι να πιστεύουμε στο ακραίο, ακόμα κι αν η ακρότητά του είναι καταφανής, στα όρια του γελοίου. Επίσης οικουμενική φαίνεται πως είναι η προτίμηση στους άγγελους κακών ειδήσεων, όχι στους κομιστές ελπιδοφόρων νέων.

Τρελαινόμαστε για καταστροφές, συντέλειες, “αποκαλύψεις” τερατωδών σκευωριών. Τρελαινόμαστε να επιβεβαιώνεται –έστω και με κραυγαλέες αναλήθειες– η σιγουριά μας ότι “εκεί έξω”, έξω από τον εαυτό μας δηλαδή, όλοι είναι άθλιοι. Όσο πιο χοντροκομμένο είναι ένα ψέμα τόσο ευκολότερα καταπίνεται”.

Μασημένη τροφή για τα μονίμου εφημερίας άπειρα ψευδοπωλεία , που καραδοκούν έτοιμα και πρόθυμα να την διαθέσουν στη βουλιμία της απανταχού πελατείας των ομοιών τους. Νομίζοντας έτσι ότι θα δείξουν πόσο ενημερωμένοι και μέσα στα πράγματα είναι!

Από την άλλη: “Όταν δημιουργείς ένα βίντεο σήμερα πρέπει να έχεις υπόψη σου τους ανθρώπους που έχουν μικρό εύρος προσοχής. Ένας θεατής αν δεν εντυπωσιαστεί δεν προχωράει. Σε 10 – 15 δευτερόλεπτα, το πολύ, πρέπει να δημιουργήσουμε κάτι τόσο δυνατό, που οι θεατές θα θέλουν να το κοινοποιήσουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να γίνει βάιραλ.”

Αυτά ακούγονται, ως άποψη δυο νεαρών επικοινωνιολόγων, στην ταινία “Το τετράγωνο”, που προβλήθηκε πρόσφατα.

Σε επιβεβαίωση των λεγομένων τους και σε αναζήτηση του πολύτιμου εντυπωσιασμού: επιλέγεται ένα μικρό ξανθό κοριτσάκι, που το ντύνουν ζητιανάκι, το οδηγούν στο κέντρο του τετραγώνου και το ανατινάσσουν.

Είναι σαν οι επικοινωνιολόγοι να αυξάνουν συνεχώς τη δόση κυνισμού και τερατολογίας προς τους αποδέκτες τους, τείνοντας και οι ίδιοι προς τα όρια τους.

Στα χέρια τους το συναίσθημα, που βεβαίως επιστρατεύεται με στόχο να καυτηριάσει τον κυνισμό, καταλήγει να τον αποθεώνει.

Η δραματοποίηση κορυφώνεται με τη μορφή της “απόγνωσής” τους, η οποία συνοψίζεται στην εκ μέρους τους παρανοϊκή αναρώτηση: “Επιτέλους, πόση απανθρωπιά χρειάζεται για να προσεγγίσουμε την ανθρωπιά σας;”.

Υ.Γ.: Το πρώτο fake news, από τον Πάπα Φραγκίσκο: Κατακεραύνωσε τις ψευδείς ειδήσεις ως σατανικές καθώς τις συνέκρινε με την παραπλανητική πληροφορία που έδωσε ο σατανάς στην Εύα, σύμφωνα με την οποία το μήλο θα έκανε τη ίδια και τον Αδάμ πάνσοφους σαν το Θεό.  
Αναφορές:
Μ. Κατσουνάκη, “Κοινωνίες σε σύγχυση, έννοιες σε αποσύνθεση”, Καθημερινή
Π. Μπουκάλας, “Την αλήθεια την ‘φτιάχνει’ κανείς”, Καθημερινή

Του Γιώργου Ι. Κωστούλα
capital.gr

Πηγή

Share196Tweet123
  • Trending
  • Comments
  • Latest
Ευχαριστίες-Μητσοτάκη-στις-Ένοπλες-Δυνάμεις-για-το-εμβολιαστικό-κέντρο-“Προμηθέας”:-Την-Δευτέρα-ξεκινά-λειτουργία

Ευχαριστίες Μητσοτάκη στις Ένοπλες Δυνάμεις για το εμβολιαστικό κέντρο “Προμηθέας”: Την Δευτέρα ξεκινά λειτουργία

14 Φεβρουαρίου 2021
Ο Τσακλόγλου στα χνάρια του Πατέλη για τα δικαιώματα των νέων έναντι των συνταξιούχων

Ο Τσακλόγλου στα χνάρια του Πατέλη για τα δικαιώματα των νέων έναντι των συνταξιούχων

13 Φεβρουαρίου 2021

WSJ: Για την Ελλάδα η Ναυμαχία της Σαλαμίνας δεν τελείωσε ποτέ

30 Σεπτεμβρίου 2020

Daily Telegraph: Αυτά είναι τα 15 καλύτερα ελληνικά νησιά για να επισκεφθείτε μετά τον κορωνοϊό

0
Oταν οι κότες κάνουν τα …λιοντάρια!

Oταν οι κότες κάνουν τα …λιοντάρια!

0
Στο Καλντερίμι (Νο 230)

Στο Καλντερίμι (Νο 230)

0

Daily Telegraph: Αυτά είναι τα 15 καλύτερα ελληνικά νησιά για να επισκεφθείτε μετά τον κορωνοϊό

24 Φεβρουαρίου 2021

Ακάρ: Οι Έλληνες παρενόχλησαν το «Τσεσμέ»

23 Φεβρουαρίου 2021

Το ενδιαφέρον της Αναπτυξιακής Τράπεζας των ΗΠΑ παραμένει ισχυρό για την Ελλάδα

23 Φεβρουαρίου 2021
Real Politics

Copyright © 2009 realpolitics.gr

Navigate Site

  • Ροή
  • Περι Real Politics
  • Επικοινωνία

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Real opinions
  • Κοινωνία
  • Διεθνείς Σχέσεις
  • Συνεντέυξεις

Copyright © 2009 realpolitics.gr

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.